فواید و عوارض ختنه کردن نوزادان

فواید و عوارض ختنه کردن نوزادان

ختنه نوزاد چه عوارض و فوایدی به دنبال دارد؟

ممکن است ختنه نوزاد به چند دلیل انجام شود

  •  دلایل پزشکی

در مردان، ختنه معمولاً هنگامی انجام می شود که پوست ختنه گاه محکم است و عقب نمی رود (جمع نمی شود)، که به فیموز معروف است. اما درمان های جایگزین، مانند استروئیدهای موضعی گاهی اوقات ترجیح داده می شوند.

  • دلایل غیر پزشکی

ختنه یک عمل معمول در جوامع یهودی و اسلامی است. همچنین توسط بسیاری از جوامع آفریقایی انجام می شود. بیشتر ختنه های غیر پزشکی روی کودکان انجام می شود.

  • پیشگیری از HIV

شواهدی وجود دارد که ختنه خطر ابتلا به اچ آی وی در مردان همجنسگرا را کاهش می دهد. این به عنوان بخشی از برنامه های پیشگیری از HIV در برخی از کشورهای آفریقایی با نرخ بالای HIV تشویق می شود.

 

فواید ختنه کردن نوزاد

ختنه کردن توسط بهترین متخصص ختنه میتواند با برداشتن پوست سر آلت و ماده سفید زیر آن باعث کاهش باکتری‌هایی شود که در آن محیط زندگی می‌کنند، مانند باکتری‌هایی که باعث ایجاد عفونت در دستگاه ادراری می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد، نوزادان ختنه شده در مقایسه با شیرخوارهای ختنه نشده در طول سال اول زندگی، خطر ابتلا به عفونت ادراری کمتری دارند.

 

به‌طور طبیعی ناحیه ای که در زیر زیر پوستی آلت ‌تناسلی کودک قرار دارد، ماده سفید رنگ و پنیری‌ شکلی که حاوی سلول‌های مرده است، تولید و جمع می‌شود. این ماده به دلیل نرم‌ بودن، مانع چسبیدن پوست به سر آلت شده و گاهی این ترشحات به دلیل رشد باکتری عفونی می‌شود و پوست سر آلت را نیز دچار عفونت می‌کند.

تحقیقات نشان می دهد که ختنه می تواند فواید پزشکی زیر را شامل شود:

  • بهداشت راحت تر

ختنه شستشوی آلت تناسلی را ساده تر می کند. با این حال، پسرانی آلت تناسلی ختنه نشده می توانند شستن منظم زیر پوست ختنه گاه را آموزش داد.

  • کاهش خطر عفونت ادراری

خطر عفونت ادراری در مردان کم است، اما این عفونت ها در مردان ختنه نشده بیشتر دیده می شود به طوری عفونت های شدید در اوایل زندگی می تواند بعدا منجر به مشکلات کلیوی شود.

  • کاهش خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی

مردان ختنه شده ممکن است در معرض خطر کمتری از عفونت های مقاربتی از جمله HIV باشند.

  • پیشگیری از مشکلات آلت تناسلی مرد

گاهی اوقات، جمع شدن پوست ختنه¬گاه در آلت تناسلی ختنه نشده سفت است (فیموز). این می تواند منجر به التهاب پوست ختنه¬گاه یا سر آلت تناسلی مرد شود.

  • کاهش خطر سرطان آلت تناسلی مرد

اگرچه سرطان آلت تناسلی نادر است، اما در مردان ختنه شده کمتر است. علاوه بر این، سرطان دهانه رحم در شرکای جنسی زن مردان ختنه شده کمتر دیده می شود.

عوارض ختنه اشتباه نوزاد به همراه راه های کاهش درد
مطالعه

 

برای مثال از مهمترین مزایای ختنه می توان به ابتلای کمتر به ویروس HIV اشاره کرد. مطالعه ای در سال ۲۰۰۵ بر روی مردان آفریقای جنوبی نشان داد مردان ختنه شده‌ای که با یک زن HIV مثبت رابطه جنسی داشتند ۶۳ درصد کمتر از مردان ختنه نشده به ویروس مبتلا می‌شوند. همچنین مشخص شده است که ختنه خطر ابتلا به HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی را کاهش می‌دهد که در صورت ابتلا یک مرد و انتقال آن به شرکای جنسی زن خود به ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲، می تواند باعث سرطان دهانه رحم در آنها شود. ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲، معروف به تبخال یا زگیل دستگاه تناسلی است.

 

عوارض ختنه کردن نوزاد

همانطور که گفته شد انجام این عمل از فواید زیادی برای پسرها برخوردار است. اما این نکته را به یاد داشته باشید که انجام ختنه همانند دیگر عمل‌ها از عارضه‌های بسیار نادر برخوردار است. خوب است که قبل از انجام این عمل برای فرزند خود، از تمامی عارضه‌های احتمالی و نادر آن آگاه باشید. با داشتن آگاهی می‌توانید در صورت بروز چنین عارضه‌هایی رفتار و عکس العمل خوبی نسبت به آنها نشان دهید.

در موارد نادر، عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت

عفونت نادر است زیرا پزشکان برای انجام این روش از تکنیک های استریل استفاده می کنند. بیشتر عفونتهای مربوط به ختنه خفیف بوده و به راحتی با آنتی بیوتیک قابل درمان است. علائم عفونت شامل بدتر شدن قرمزی، چرک، درد و تورم اطراف برش یا تب است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، با پزشک تماس بگیرید.

  • خونریزی در محل

این احتمال بیشتر است که کودک اختلال خونریزی داشته باشد، به همین دلیل مهم است که به پزشک اطلاع دهید تا از هرگونه سابقه خانوادگی در مورد خونریزی یا لخته شدن خون استفاده کند. به ندرت، رگ خونی کوچک ممکن است در طی عمل پخته شود. در بیشتر موارد، این خونریزی به خودی خود متوقف می شود ، اما گاهی اوقات بخیه لازم است.

  • خطرات مرتبط با بیهوشی

بی حسی موضعی بسیار بی خطر است، اما گاهی اوقات می تواند باعث کبودی، خونریزی یا سوزش پوستی شود. به ندرت می تواند باعث ضربان قلب نامنظم، مشکلات تنفسی، یک واکنش آلرژیک و به ندرت مرگ شود. این عوارض رایج نیستند و معمولاً بیمارانی را که مشکلات پزشکی دیگری دارند درگیر می کند.

بهترین زمان ختنه نوزاد چه زمانی است؟
مطالعه

 

کلینیک ختنه نوزاد تهران
کلینیک ختنه نوزاد تهران

در این رابطه مشاوره با پزشک متخصص کودکان و نوزادان می تواند به مقدار بسیار زیاد شما را راهنمایی کند و همچنین پزشک متخصص که با تجهیزات و امکانات کامل اقدام به این پروسیجر میکنند قطعا عوارض کمتر و کیفیت جراحی بالاتری خواهند داشت.
برخی از مخالفان ختنه اعتقاد دارند که بعد از ختنه احساس آلت تقریباً ۵۰٪ کاهش می یابد. بنابراین، تصمیم گیری در هنگام بزرگتر شدن کودک باید به او سپرده شود. با این حال، تحقیقات نشان داده شده است که هیچ تفاوتی بین احساس لذت و محرک های احساسی در مردان ختنه شده و ختنه نشده در سطح گلنس وجود ندارد.

گاهی اوقات حساسیت ایجاد شده در اطراف زخم نیاز به از بین بردن بخیه های جذب نشده دارند. در بعضی از موارد، برای برداشتن پوست بیشتر از اطراف سر آلت تناسلی، به عمل دیگری نیاز است.

در بیشتر مواقع بدون هیچ مشکلی ختنه کردن انجام می‌شود و هیچ عارضه‌ای را پس از عمل برای فرزند خود مشاهده نخواهید کرد البته انتخاب کلینیک ختنه نوزادان مناسب بسیار حائز اهمیت است. اما باید بدانید در چه مواقعی باید به پزشک مراجعه کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کند. در بیشتر موارد، مراجعه به دکتر ضروری نخواهد بود با این حال، در صورت مشاهده این نشانه ها با پزشک متخصص نوزادان یا مراقبت کننده های بهداشتی خود تماس بگیرید:

چسبندگی و تورفتگی آلت بعد از ختنه و درمان قطعی
مطالعه

🩺 اگر فرزند شما به‌مدت ۱۲ ساعت ادرار نکرده باشد.
🩺 اگر پوشک او را خون فرا گرفته باشد.
🩺 اگر قرمزی و تورم روزبه‌روز بدتر شده و بهبودی حاصل نشود.
🩺 چنانچه علائم عفونت مانند چرک در ناحیه برش داده شده، مشاهده شود.
🩺 اگر بوی ناخوشایندی در نوک آلت احساس شود.
🩺 حلقه پلاستیکی پس از دو هفته از آلت جدا نشود.

 

مطب دکتر بهروز سلطانی متخصص کودکان و نوزادان آماده ارائه کلیه خدمات پزشکی کودکان و نوزادان دلبند شما جهت دریافت خدمات معاینه زردی، چک آپ دوره ای و انواع جراحی سرپایی ختنه، سرم تراپی با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۲۹۸۵ – ۰۲۱۶۶۹۱۳۰۱۴ در تماس باشید.

4.4/5 - (7 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *