علت قِی کردن چشم نوزادان و روش های رفع آن

ترشحات چشم نوزادان

ترشحات چشم نوزادان ممکن است در دوران اولیه زندگی شان رخ دهد و معمولاً طبیعی است. این ترشحات می‌توانند شامل قطره‌های آبی یا سفید، مخاط یا حتی کمی خونریزی باشند. علت این ترشحات ممکن است به دلیل وجود راه‌های ارتباطی بین چشم و بینی که هنوز کامل تشکیل نشده‌اند، ناقصی سازمان‌دهی سیستم ایمنی نوزاد یا عوامل دیگر باشد.

به طور معمول، این ترشحات به طور خودی بهبود می‌یابند و بدون نیاز به درمان خاصی از بین می‌روند. با این حال، در صورتی که ترشحات باعث تحریک، التهاب یا قرمزی چشم می‌شوند، بهتر است به پزشک متخصص نوزادان مراجعه کرده و مشاوره حرفه‌ای دریافت کنید. به طور کلی، نگرانی نسبت به ترشحات چشم نوزاد خود را به پزشک معالج بگویید تا بتواند ارزیابی دقیقی انجام دهد و در صورت لزوم، درمان مناسب را تجویز کند.

به هیچ عنوان از درمان های خانگی جهت شست و شوی چشم نوزاد استفاده نکنید.. به طور مثال همه ما شنیده ایم که با دم اول چای می توان عفونت های چشمی را درمان کرد و یا ریختن چند قطره از شیر مادر به درون چشم نوزاد می تواند عفونت های چشمی را درمان کند. توجه داشته باشید که اگر با چنین روش هایی بتوانید ترشحات چشم را شست و شو دهید، هرگز این راه کارها نمی تواند مجرای اشکی مسدود شده نوزاد را باز کند!

انواع مخاط چشم نوزاد

این ترشحات در سه دسته مخاط زرد رنگ، مخاط سبز رنگ و مخاط سفید رنگ قرار می‌گیرند که در ادامه به توضیح هر کدام از این انواع خواهیم پرداخت:

۱. مخاط زرد رنگ

از جمله شایع‌ترین ترشحات چشمی در کودکان، مربوط به همین مخاط زرد رنگ است که نشان از عفونت دارد. باتوجه به اینکه چشم کودکان حساسیت بسیاری دارد، لازم است در صورت بروز هرگونه ترشحات غیرعادی و بیش از حد، نسبت به درمان اقدام نمایید.

مراقبت های لازم از بند ناف نوزادان

۲. مخاط سبز رنگ

عفونت‌های باکتریایی، از جمله دلایلی هستند که ترشح مخاط سبز را همراه دارند. با توجه به اینکه این دسته از ترشحات بسیار غلیظ هستند، سبب بسته و به هم چسبیده شدن پلک‌ها و مژهای چشم کودک می‌شوند. البته این اتفاق بعد از بیدار شدن از خواب رخ می‌دهد. از آنجایی که این نوع ترشح مخاطی حاصل عفونت باکتریایی است، غالبا با سوزش و قرمزی چشم همراه می‌شود. البته لازم به ذکر است که درصد احتمال بروز این دسته از ترشحات چشم، بسیار پایین است و در موارد خاص مشاهده می‌شود. اما در صورت بروز حتما باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه شود.

۳. مخاط سفید رنگ

آشناترین و شناخته شده‌ترین نوع ترشحات چشم، مربوط به انواع مخاط سفید رنگ است. این نوع ترشحات عموما به دلیل بروز مشکلات و عفونت در سیستم تخلیه اشک یا مجرای بینی به وجود می‌آیند. شیوه درمان و برطرف کردن این دسته از مخاط چشمی، بسیار ساده است و به کمک آنتی بیوتیک‌ها طبق دستور پزشک متخصص امکان پذیر می‌شود. در حالت کلی، باید گفت که مخاط سفید رنگ بیشترین درصد احتمال بروز را به خود اختصاص می‌دهد.

قِی چشم نوزاد چیست؟

تقریباً از هر ۲۰ نوزاد ۱ نفر با مجاری اشک خیلی باریک یا کاملاً مسدود شده به دنیا می آید. این بدان معنی است که اشک آنها نمی تواند تخلیه شود و چشمان آنها همیشه مرطوب است.

اگر چشم نوزاد شما مدام قی می کند و چسبناک است، چشم های او زیاد آبریزش دارد و اشک روی گونه های او جاری می شود و گاهی ترشحات چسبنده در گوشه چشم جمع می شود، ممکن است دچار این عارضه باشد.

علت قِی چشم نوزاد

اشک توسط غدد داخل پلک فوقانی بالای هر چشم تولید می شود و به سطح چشم جریان می یابند و در یک سوراخ کوچک در گوشه داخلی پلک های بالا و پایین قرار دارد تخلیه می شوند. سپس اشک از طریق مجرای اشک به بینی سرازیر می شود.

برخی از نوزادان با مجاری اشک بسیار باریک متولد می شوند. گاهی اوقات این مجرا توسط یک شاخه مخاط یا سلول مسدود شده است که سبب قی چشم نوزاد خواهد شد.

درمان قِی چشم نوزاد

اگر چشم نوزاد شما چسبناک است، تمیز نگه داشتن چشم او بسیار مهم است. برای این کار:

• یک تکه گاز استریل از داروخانه خریداری کنید (هرگز از گلوله های پنبه استفاده نکنید زیرا این می تواند رشته های پنبه را وارد چشم کرده و شرایط را بدتر کند)
  • آب گرم داشته باشید (آب جوشیده را بگذارید کمی سرد شود)

طبق دستورالعمل زیر قی چشم را بشویید:

• دستان خود را کاملاً با آب و صابون بشویید.
  • با حوله تمیز (یا یکبار مصرف) چشم نوزاد را خشک کنید.
  • با استفاده از یک گاز استریل آغشته به آب ولرم هرگونه قی تخلیه شده از چشم را به آرامی پاک کنید.
  • دوباره دستان خود را بشویید.
  • بهتر است تمیز کردن را از خارج به سمت داخل انجام دهید.
درمان قِی کردن چشم نوزادان و چسبندگی پلک ها

ماساژ برای درمان قِی کردن چشم نوزاد

اگر انسداد مجرای اشکی شدید نباشد، پزشک ممکن است ماساژ ویژه ای برای کمک به رفع انسداد به شما بیاموزد. اما شدید بودن انسداد نیاز به درمان جراحی خواهد داشت. برخی از نوزادان با بیهوشی عمومی به جراحی نیاز خواهند داشت و پزشک می تواند مجرای اشک را با یک پروب باز کند.

• برای انجام ماساژ، دستانتان را تمیز با آب و صابون بشویید.
  • سپس لبه چشم را از بیرون به سمت داخل و سپس در جهت کند بینی، با فشار ملایم بکشید.
  • این کار را سه بار در روز و هر بار ۱۰ مرتبه انجام دهید. مراقب باشید که فشار دست پوست صورت نوزاد را آسیب نزند.

”  جهت این کار بصورت درست و دقیق باید به پزشک عمومی یا متخصص اطفال فرزندتان بگویید که چشم او مدام قی می کند. پزشک می تواند نحوه ماساژ مجرای اشک نوزاد را برای رفع انسداد آن به شما آموزش دهند.

کهیر و حساسیت های پوستی نوزاد و کودک و درمان آن

پاسخ به سوالات متداول

• قِی چشم نوزاد تا چه زمانی ادامه دارد؟

قی کردن چشم نوزاد به طور معمول تا ۱۲ ماهگی برطرف می شود. در صورت وجود نشانه ای از عفونت، پزشک متخصص نوزادان ممکن است مقداری قطره چشمی یا پماد به شما بدهد.

• آیا قِی چشم نوزاد خطرناک است؟

خیر! وجود قی چشم در نوزادان معمول است. قی چشم نوزاد اغلب به دلیل مسدود شدن مجرای اشک ایجاد می شود. معمولاً چشمان نوزاد شما به خودی خود بهتر می شوند.

توجه داشته باشید که چشم های صورتی یا قرمز نشانه این است که نوزاد شما ممکن است ورم ملتحمه داشته باشد و شما باید سریعا آن را به دکتر گزارش دهید.

درمان قِی چشم کودکان

• قِی کردن چشم چه فرقی با عفونت چشمی نوزاد دارد؟

اگر چشم های نوزاد شما قرمز است، پف کرده یا حالت آزرده دارد، با ترشحات زرد یا مایل به سبز که باعث چسبندگی پلک ها می شود، ممکن است چشمش به عفونت آلوده شده باشد که به آن ورم ملتحمه گفته می شود. اگر فکر می کنید فرزندتان عفونت چشم دارد باید به پزشک متخصص نوزادان مراجعه کنید. چراکه ممکن است طبق تجویز پزشک به قطره چشمی یا پماد آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.