نکات مهم درمان زردی نوزادان با فتوتراپی

نکات مهم درمان زردی نوزادان با فتوتراپی

زردی چیست؟

بیلی روبین یک ماده زرد رنگ است که در گلبول های قرمز وجود دارد و وقتی در بدن گلبول های قرمز قدیمی تجزیه می شوند، آزاد می شود و غلظت بالای آن در خون منجر به ایجاد زردی می شود. زردی، سفیدی چشم ها و پوست نوزاد را زرد می کند.

بیلی روبین حاصل از تخریب گلبول های قرمز معمولاً با حرکات روده از بدن خارج می شود، اما زردی به این دلیل رخ می دهد که، بدن نوزاد سلول ها را به درستی تجزیه می کند ولی نمی تواند بیلی روبین آزاد شده را حذف کند.

 

زردی نوزادی و درمان آن

زردی در نوزادان شایع است و معمولاً در هفته اول زندگی اتفاق می افتد. اگر زردی نوزاد شدید باشد، نوزاد ممکن است در بیمارستان به فتوتراپی و یا تعویض خون نیاز داشته باشد.

فتوتراپی یکی از راه های درمان زردی نوزادان است. نور مورد استفاده برای فتوتراپی به بدن نوزاد کمک می کند تا بیلی روبین اضافی به مواد شیمیایی ساده‌تر و محلول در آب تبدیل شده و از طریق ادرار و مدفوع حذف شود. فتوتراپی ممکن است در خانه نیز انجام شود، که این مسئله حتما باید با نظر پزشک و بررسی شرایط نوزاد صورت گیرد.

 

چگونه دستگاه زردی نوزاد را در خانه راه‌اندازی کنیم؟

توجه  تمامی مراحل گفته شده در هرصورت می بایست تحت نظر پزشک متخصص نوزادان انجام گردد.  توجه

استفاده از دستگاه زردی نوزاد با توجه به نوع دستگاهی که اجاره شده است تعیین می شود. اما جای نگرانی نیست زیرا اولا همه انواع دستگاه های فتوتراپی نحوه کار ساده ای دارند و ثانیا نحوه استفاده از دستگاه توسط کارشناسان متخصص به صورت حضوری و یا به صورت ویدیویی به طور کامل آمورش داده می شود.

زردی نوزاد (یرقان) چیست؟
مطالعه

در ادامه برای آشنایی با روش استفاده از دستگاه های فتوتراپی خانگی مراتب استفاده شرح داده می شود.

  • مرحله اول (راه اندازی دستگاه)

۱. دستگاه را باز کرده و روی یک سطح صاف و هموار مثل زمین قرار دهید.

۲. کابل دستگاه را به پشت دستگاه وصل کرده و دستگاه را روشن کنید.

  • مرحله دوم (آماده سازی نوزاد)

۱. باید نوزاد به صورت کامل برهنه شود و تنها پوشش نوزاد پوشک او باشد.

۲. برای محافظت از چشمان نوزاد باید از چشم بند دستگاه زردی نوزاد استفاده کنید.

  • مرحله سوم (قرار دادن نوزاد در داخل دستگاه)

۱. نوزاد را همراه با تشک خودش به طور کامل زیر دستگاه قرار دهید.

۲. دکمه stop/start را فشار دهید.

۳. مطمئن شوید که نوزاد از ناحیه قفسه سینه و شکم در معرض نور قرار می گیرد.

۴. لامپ های دستگاه روشن شده و به مدت ۲ ساعت نوزاد در زیر دستگاه قرار دهید.

۵. در طول مدت این دو ساعت که نوزاد درون دستگاه قرار دارد نوزاد خود را کنترل کنید.

۶. بعد از اینکه دستگاه ۲ ساعت روشن ماند، اجازه دهید دستگاه مدتی خاموش بماند تا لامپ ها خنک شوند. در این مدت می توانید چشم بند نوزاد را برداشته و او را از زیر دستگاه خارج کنید و او را در آغوش بگیرید، به نوزاد شیر دهید، پوشک نوزاد را عوض کنید و…

پیشگیری و درمان قطعی زردی نوزادان
مطالعه

۷. بعد از گذشت این مدت مجدد دستگاه را روشن کرده و روند قبل را تکرار کنید.

❗چند نکته مهم

  • حتما از لامپ های مخصوص فتوتراپی استفاده کنید نه لامپ های مهتابی معمولی
  • به عمر لامپ ها توجه کنید و حتما از مرکزی که دستگاه را تهیه می کنید عمر لامپ را سؤال کنید. عمر لامپ های LED تا ۲۰ هزار ساعت و عمر لامپ های فلورسنت تا ۲ هزار ساعت مناسب برای استفاده هستند.
  • لباس نوزاد تازه متولد شده را بجز پوشک از بدنش خارج کنید.
  • چشم های نوزاد را با چشم بند بپوشانید. با این کار چشمان او در برابر نور محافظت می شود.
  • هیچ گونه کرم و لوسیونی به پوست نوزاد نزنید.
  • هر ۱ تا ۲ ساعت یک بار موقعیت نوزاد خود را تغییر دهید. این امر باعث میشود تا همه نواحی پوست در معرض نور قرار گیرد و بیلی روبیندر اسرع وقت تجزیه شود.
  • هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار دمای نوزاد خود را اندازه گیری کنید. در حالی که چراغ های فتوتراپی روشن هستند، دماسنج را در زیر بغل نوزاد خود قرار دهید. دمای او باید بین ۳۶.۱ درجه سانتی گراد تا ۳۷.۸ درجه سانتی گراد باشد.
  • نوزاد تازه متولد شده باید به روش معمول خود (هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار) در طول فتوتراپی تغذیه شود. گاهی ممکن است او نیاز به تغذیه بیشتر داشته باشد. این کار به دفع بیلی روبین از طریق ادرار و اجابت مزاج کمک می کند. زمان و مقدار تغذیه را ثبت کنید.
  • تعداد پوشک مرطوب یا آلوده به مدفوع او را ثبت کنید. نوزاد تازه متولد شده شما باید حداقل ۶ پوشک مرطوب و ۱ پوشک آلوده به مدفوع در روز داشته باشد.
  • ادرار ممکن است تیره‌تر باشد زیرا بیلی روبین از بدن نوزاد خارج می شود. مدفوع او ممکن است از زرد به سبز تغییر کند.

 

زردی نوزاد چیست؟ شیوع زردی در نوزادان چقدر است؟
مطالعه

تا چه زمانی باید فتوتراپی در منزل ادامه داشته باشد؟

بعد از اینکه علائم ظاهری نوزاد برطرف شد، پزشک معالج آزمایش خون را برای نوزاد تازه متولد شده انجام می دهد، تا سطح بیلی روبین وی را بررسی کند. وقتی سطح به اندازه کافی پایین باشد، با مشورت پزشک و کارشناس متخصص می توان فتوتراپی را متوقف کرد.

طی ۲۴ ساعت بعد از قطع فتوتراپی یک آزمایش خون دیگر برای بررسی سطح بیلی روبین انجام می شود، اگر سطح به اندازه کافی پایین بماند، درمان زردی نوزاد تازه متولد شده به پایان می رسد.

 

سخن آخر

بهتر است در حین فتوتراپی تمامی مشاهدات، شرایط نوزاد و اقدامات مراقبتی انجام شده برای نوزاد بطور دقیق ثبت شود. چرا که این اطلاعات می تواند راهنمای مناسبی برای تشخیص پزشکی باشد. پس سعی کنید اطلاعات را با دقت کافی یادداشت کنید و به بهترین پزشک متخصص نوزاد گزارش دهید.

 

مطب دکتر بهروز سلطانی متخصص کودکان و نوزادان آماده ارائه کلیه خدمات پزشکی کودکان و نوزادان دلبند شما جهت دریافت خدمات معاینه زردی، چک آپ دوره ای و انواع جراحی سرپایی ختنه، سرم تراپی با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۲۹۸۵  ۰۲۱۶۶۹۱۳۰۱۴ در تماس باشید.

5/5 - (7 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *