بهترین زمان ختنه نوزاد چه زمانی است؟

بهتبهترین زمان ختنه نوزاد چه زمانی است؟رین زمان ختنه نوزاد چه زمانی است؟

ختنه کردن

پسرها هنگام تولد، پوستی روی انتهای آلت‌شان قرار گرفته که طی ختنه کردن برداشته می‌شود. ختنه کردن یکی از رسوم رایج دین اسلام است و بیشتر در منطقه‌های مذهبی مرسوم است. اما در حال حاضر بیشتر کشورها این عمل را برای نوزدان انجام می‌دهند. چرا که هنگامی که پوست انتهایی برداشته می‌شود، آلت به‌طور کامل در معرض دید قرار می‌گیرد و رعایت بهداشت و تمیزی آن آسان تر خواهد بود.

رعایت بهداشت جنسی زمانی که ختنه انجام می‌شود ساده تر است. با این وجود بهتر است چه با ختنه و چه بدون آن نحوه صحیح شست و شوی آلت تناسلی را به فرزندان پسرتان آموزش داده شود.

بهترین زمان ختنه کردن نوزاد

👦🏻👶🏻 بهترین زمان ختنه نوزاد بعد از پایان ۱ ماهگی تا ۴۰ روز اول زندگی است که توسط جراح یا متخصص اطفال انجام می ‌شود. درحقیقت بهترین زمان ختنه کردن نوزاد وقتی است که خطر زردی نوزاد برطرف شده باشد. زیرا نگهداری از یک نوزادی که تازه به دنیا آمده و با مشکل زردی فیزیولوژیک نیز دست و پنجه نرم می کند به اندازه کافی دشوار است و ختنه کردن او در این زمان مشکل را دو چندان خواهد کرد.

اگر نوزاد در بدو تولد مشکل یا بیماری خاصی دارد برای ختنه کردن نباید عجله کرد و و باید صبر کرد تا مشکل برطرف شود. در نوزادان کم وزن نیز توصیه می شود که تا پایان ۴۰ روز صبر شود تا نوزاد به حد مطلوبی از وزن گیری برسد و بعد برای انجام ختنه اقدام گردد.

بهترین روش و زمان ختنه نوزادان توسط متخصص
بهترین روش و زمان ختنه نوزادان توسط متخصص

فواید تایید شده ختنه در علم پزشکی

ختنه پیشینه ای هزار ساله دارد. اکثر افراد فکر می‌کنند ختنه تنها دلایلی مذهبی دارد اما تحقیقات گوناگونی در این زمینه انجام شده که همگی از فواید آن پرده برداشته‌اند.

آشنایی با عمل ختنه کردن نوزادان و بهترین زمان برای ختنه
مطالعه

از برخی فواید انجام ختنه می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • کاهش خطر ابتلا به عفونت‌‌‌های مجاری ادراری به ویژه در سال اول تولد
  • کاهش خطر ابتلا به ایدز و سایر بیماری‌ های عفونی مقاربتی (ختنه روش پیشگیری از بروز این بیماری‌‌ها نیست و تنها احتمال آن را کاهش می ‌دهد)
  • کاهش احتمال ابتلا به مشکلات پوستی از جمله فیموز
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان بیضه
  • کاهش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در شریک زندگی مرد

 

ختنه با چه عوارضی همراه است؟

ختنه همانند هر عمل جراحی دیگری با عوارضی همراه است. این عوارض خطرناک نیستند و به ندرت رخ می‌دهند. از جمله این خطرات می‌توان به خونریزی حین عمل، عفونت، درد، آسیب یا بدشکلی آلت تناسلی که بعدا در رشد مشخص می‌شود اشاره کرد. شما عزیزان می توانید با انجام عمل ختنه نوزاد خود در بهترین کلینیک ختنه نوزادان در تهران این عوارض را به حداقل برسانید.

روش های ختنه کردن در نوزادان

عمل ختنه معمولا ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و والدین در طول عمل می‌توانند کنار فرزندشان باشند. برای انجام عمل نوزاد به اتاق دیگری منتقل شده و دست و پاها با بند‌های نرمی بسته می شود یا توسط دستیاران نگه داشته می شود درحدی که نوزاد قابلیت تکان دادن آنها را داشته باشد اما در روند کار دکتر متخصص ختنه نوزاد اختلالی ایجاد نشود. گاه ماده بی حسی به پایین آلت تزریق می ‌شود و گاه تنها از مواد موضعی برای بی حسی استفاده می شود و در نهایت با استفاده از بهترین روش ختنه نوزاد، عمل ختنه کردن انجام خواهد شد.

این روش ها عبارتند از:

۱. ختنه کردن به روش جراحی

دراین روش که به روش سنتی معروف است پزشک به وسیله تیغ جراحی پوست دور تا دور قسمت کلاهک آلت تناسلی بریده و بخیه می زند. این روش اشکالاتی نیز دارد که یکی از آنها شروع خونریزی پس از بریدن پوست این ناحیه است و تا وقتی با دستگاه آن را نسوزانند و یا آن را بخیه نکنند خون آن بند نمی آید. ضمن این که در این روش مدت زمان طولانی وقت لازم است تا زخم خوب شود. در برخی موارد نیز پس از عمل، چسبندگی اتفاق می افتد و سبب می شود که کودک در ادرارکردن دچار مشکل شود.

بهترین روش ختنه نوزاد روش حلقه است یا جراحی؟+عوارض ختنه نکردن
مطالعه
ختنه نوزادا به روش جراحی
ختنه نوزادا به روش جراحی

در روش جراحی کودک نباید تا چند روز پوشک شود، زیرا پانسمان از بین می رود و تعویض آن برای کودک بسیار دردناک است. در این روش می توان بعد از یک هفته کودک را به حمام برد تا پانسمان خود به خود جدا شود.

۲. ختنه کردن به روش حلقه

در این روش حلقه ای تنگ به دور آلت تناسلی نوزاد می اندازند و آن را خوب با نخ می بندند تا خون به قسمت بالایی نرسد وآن مانند بند ناف خشک شود و بیفتد. این روش نیز مانند روش جراحی اشکالاتی دارد که یکی از آنها خوب نبستن نخ دور حلقه است که در این صورت سبب می شود پوست کلاهک به خوبی جدا نشود. همچنین احتمال ابتلا به عفونت و التهاب آلت تناسلی در این روش زیاد است.

ختنه نوزاد به روش حلقه
ختنه نوزاد به روش حلقه

🩺 در عمل ختنه به روش حلقه گذاری، طبق دستور پزشک کودک بعد از عمل می تواند پوشک شود و حتی می توان کودک را بعد از ادرار کردن زیر آب گرفت، زیرا پانسمانی وجود ندارد.

۳. ختنه کردن با لیزر

در این روش که نسبت به روش های گفته شده کمتر انجام می شود. در این روش متخصصین بافت زیر پوست مجرای آلت تناسلی را با لیزر می سوزانند.

بهترین کلینیک ختنه و تکنیک های ختنه کردن نوزاد
مطالعه
ختنه به روش لیزر
ختنه نوزاد با لیزر

ختنه نوزاد به روش لیزر

۴. ختنه کردن با دستگاه کلیپس نقره ای

مدرن ترین روش ختنه با استفاده از دستگاه جدیدی به نام کلیپس نقره ای است. در این روش، پوست دور کلاهک آلت تناسلی با دستگاه برداشته می شود و نیازی به حلقه و یا بخیه نیست و تنها پانسمان کوچکی انجام می شود. این دستگاه، بدون خونریزی و بدون بخیه کودکان را ختنه می کند.

ختنه نوزاد با دستگاه کلیپس نقره ای
ختنه نوزاد با دستگاه کلیپس نقره ای

 

❓ پاسخ به سوالات متداول والدین

  • برای بهبودی نوزاد چقدر زمان لازم است؟

بعد از عمل سرخی، تورم و سوزش برای چند روز طبیعی است. در اکثر نوزادان این مسئله بعد از ۷ تا ۱۰ روز بهبود پیدا می‌کند. حلقه معمولا در روز ۵ تا ۷ پس از عمل می‌افتد اما اگر پس از گذشت ۲ هفته این اتفاق نیفتاد باید به پزشک مراجعه شود.

سوالات متداول ختنه نوزاد

  • در طول دوران بهبودی نوزاد چه باید کرد؟

در صورت بروز عفونت شدید و سرخی شدید آلت نوزاد و ترشحات زرد شدید حتما باید به پزشک مراجعه شود. تب نشانه عفونت است و باید بدون فوت وقت به اورژانس مراجعه داشته باشید. در صورتی که نوزاد بعد از ختنه ادرار نکرد یا کم ادرار می‌کند یا بعد از گذشت دو روز همچنان موقع ادرار گریه می‌کند یا جیغ می‌زند نیز باید با پزشک در این رابطه صحبت شود.

 

مطب دکتر بهروز سلطانی متخصص کودکان و نوزادان آماده ارائه کلیه خدمات پزشکی کودکان و نوزادان دلبند شما جهت دریافت خدمات معاینه زردی، چک آپ دوره ای و انواع جراحی سرپایی ختنه، سرم تراپی با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۲۹۸۵  ۰۲۱۶۶۹۱۳۰۱۴ در تماس باشید.

5/5 - (4 امتیاز)

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *