بیماری vsdدرکودکانارسال شده توسط در مارس 13, 2021

بیماری vsdدرکودکان

VSD عبارت است از وجود یک سوراخ در دیواره دو حفره پایین قلب موسوم به بطنها، در اثر این نقص خون بطن چپ که قبلا از اکسیژن اشباع شده است به بطن راست رفته ومجدداً به ریه فرستاده می شود.

این امرنه تنها سبب افزایش کار قلب و بزرگی آن می شود بلکه حجم بیشتری از خون از طریق بطن راست بدرون ریه رانده می شود و باعث پرخونی ریه می شود.انتقال فشار بالاتر بطن چپ به بطن راست از طریق سوراخ VSD سبب می شود که حجم بالای خون بطن راست با فشاربالا وارد عروق ریوی شده وفشار عروق ریوی را بالا ببرد.

علائم سوراخ بین بطنی :

در سوراخ های کوچک که حجم اندکی از خون از سوراخ عبور می کند،بزرگی قلب و پرخونی ریه وجود ندارد وبیماران معمولا بدون علامت هستند. در سوراخ های متوسط و بزرگ کار قلب افزایش یافته و ممکن است بیمار دچار نارسائی قلب شود .

در معاینه بالینی ضربان قلب شدت پیدا می کند وصدای عبور خون از سوراخ دیواره قلب بصورت سوفل قلبی شنیده می شود. بیماران ممکن است دچار تنفس تند، تعرق در هنگام تغذیه وعدم رشد کافی شوند.به علت پر خونی ریه بیماران بصورت مکرر دچار عفونت ریه می شوند.

در عکس برداری از قفسه سینه بزرگی قلب دیده می شود .تشخیص کامل با اکوکاردیوگرافی ممکن می شود . گاهی جهت ارزیابی ضایعات دیگر همراه VSD و یا ارزیابی دقیق فشار خون درون قلب و فشار عروق ریوی انجام کاتتریزاسیون ضرورت می یابد .

اکثر قریب به اتفاق بیماران با سوراخ های متوسط وبزرگ دراوایل شیر خوارگی علائم بیماری را نشان می دهند.اکثراین بیماران وقتی به سنین بالای دو سالگی می رسند در صورتیکه درمان نشده باشند یا به علت بالا رفتن فشار عروق ریوی غیر قابل درمان هستند ویا سوراخ بین بطنی آنها کوچک شده است. این امر اهمیت درمان به موقع بیماران مبتلا به سوراخ های متوسط وبزرگ را نشان می دهد.

VSD چگونه درمان می شود:

سوراخ های کوچک معمولاً خود بخود بسته می شوند ولیکن حتی اگر بسته نشوند نیاز به درمان ندارند مگر آنکه درمراحل بسته شدن خودبخود اختلال در کارکرد اجزا مجاور قلبی بخصوص دریچه آئورت رخ دهد.احتمال کوچک شدن و حتی بسته شدن در سوراخ های متوسط و بزرگ هم وجود دارد.

بستن سوراخ های بین بطنی معمولاً با روش جراحی است، هر چند امکان بستن برخی از انواع این سوراخ ها با وسیله مخصوص ودر هنگام کاتتریزاسیون وجود دارد

VSD