تب و علائم آن در نوزاد و کودک

تب و علائم برای نوزاد و کودک

بالاتر بودن دمای بدن از حد طبیعی آن، تب نامیده می‌شود. تب در افراد و به ویژه کودکان معمولاً نشانۀ آن است که بدن در حال مبارزه با عفونت است یا التهابی در بدن وجود دارد. گرفتن دقیق درجه حرارت بدن کودک می‌تواند شما را از وجود تب مطمئن کند و همین اندازه‌گیری درجه حرارت بدن هم اغلب بهترین راه موجود برای تشخیص جدی بودن تب به شمار می‌رود. در این مطلب می‌توانید با علائم تب در کودکان، درمان و راهکارهایی برای بهبود سریع‌تر تب در کودکان و عوارض ناشی از تب آشنا شوید.

دمای طبیعی بدن یک کودک سالم چقدر است؟

بیشتر پزشکان توافق دارند که دمای طبیعی بدن برای یک کودک سالم کمتر از ۳۷/۸ درجۀ سانتی‌گراد است و اگر دمای بدن نوزاد یا کودک شیرخوار شما ۳۸ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر باشد، او تب دارد. اندازه‌گیری دقیق درجه‌ حرارت مرکزی بدن کودک ممکن است با دماسنج‌های مختلفی مثل دماسنج گوشی و دماسنج دیجیتالی پیشانی توسط پزشک اطفال انجام شود. اما گاهی راه‌های دیگری هم وجود دارد و در هر صورت، لازم است شما به پزشک کودک خودتان اعتماد کنید.سن می‌تواند یک عامل تعیین‌کننده در وجود تب کودک باشد. به عبارت دیگر؛ تب در کودکان زیر سه ماه جدی‌تر است. رفتار کودک هم یک عامل مهم دیگر است، یعنی تبی که کودک را از بازی کردن و غذا خوردن به طور معمول بازنمی‌دارد، اغلب نمی‌تواند موضوع نگران‌کننده‌ای باشد.

آیا سرماخوردگی و آنفولانزا برای نوزادان خطرناک است؟

غیر از این موارد، بدن بچه‌های بزرگ‌تر بعد از بیدار شدن از یک چرت روزانه یا بعد از دویدن و بازی کردن ممکن است گرم‌تر باشد.همچنین به خاطر داشته باشید که دمای بدن همۀ افراد، در اواخر بعدازظهر و اوایل شب افزایش و بین نیمۀ شب و صبح زود کاهش می‌یابد. در هر صورت اگر نگران هستید، درجه حرارت بدن کودک هرچه باشد، لازم است با پزشک تماس بگیرید و از او برای معاینۀ کودکتان کمک بگیرید.

درمان تب کودکان

برخی از زمان‌های ضروری تماس با پزشک متخصص اطفال در صورت وجود تب کودک

سن کودکتان کمتر از سه ماه باشد و دمای بدن او ۳۸ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر است. کودکی که این‌قدر کوچک است باید برای بررسی وجود عفونت یا بیماری‌های جدی معاینه شود. از دادن هر نوع داروی تب‌بری به کودک خودداری کنید، زیرا اول باید پزشک درجه حرارت دقیق بدن کودک را اندازه بگیرد و او را معاینه کند.

اگر کودک شما سه ماهه یا بزرگ‌تر باشد و کمی تب دارد، مهم‌ترین نکته این است که او چگونه به نظر می‌رسد و چگونه رفتار می‌کند. اگر سرحال و خوب به نظر می‌رسد و مایعات می‌خورد، نیازی به تماس با پزشک نیست ولی اگر تبش بیشتر از ۲۴ ساعت ادامه یابد یا درجه‌ٔ تب بسیار بالا باشد، لازم است از پزشک خود راهنمایی بخواهید. پزشک ممکن است به شما بگوید که اگر تب کودک به ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد، بدون در نظر گرفتن علائم دیگر، فوراً با او تماس بگیرید.

سن کودک شما بین سه تا شش ماه باشد و تب ۳۸/۳ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر دارد، یا اگر کودک بزرگ‌تر از شش ماه است و درجه حرارت ۳۹/۴ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر دارد و علائمی مانند از دست دادن اشتها، سرفه، نشانه‌هایی از گوش‌درد، بهانه‌گیری غیرمعمول یا خواب‌آلودگی یا اسهال یا استفراغ یا هر علامت مهم دیگری دارد باید به پزشک متخصص نوزاد و اطفال مراجعه کنید.

مطب دکتر بهروز سلطانی متخصص کودکان و نوزادان آماده ارائه کلیه خدمات پزشکی کودکان و نوزادان دلبند شما جهت دریافت خدمات معاینه زردی، چک آپ دوره ای و انواع جراحی سرپایی ختنه، سرم تراپی با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۲۹۸۵ – ۰۲۱۶۶۹۱۳۰۱۴ در تماس باشید.