آیا سرماخوردگی و آنفولانزا برای نوزادان خطرناک است؟

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک عفونت ویروسی حاد است که توسط یکی از سه نوع ویروس خانواده آنفولانزا یعنی B ،A یا C ایجاد می ‌شود. بسیاری از والدین، سرماخوردگی را با آنفولانزا در کودکان اشتباه می ‌گیرند در حالی ‌که این دو، بیماری های متفاوتی هستند.

بیماری سرماخوردگی به ‌واسطه طیف گسترده‌ای از ویروس ‌هایی که دستگاه تنفس فوقانی (بینی، دهان و گلو) را آلوده می ‌کنند، ایجاد می شود. این بیماری معمولاً ظرف چند روز به ‌صورت خود به ‌خود درمان می ‌شود و فقط به استراحت و آب ‌رسانی نیاز دارد. اما آنفولانزا، در اثر ویروس‌ های خاصی پدیدار می ‌شود و در مقایسه با سرماخوردگی، اغلب شدید تر و خطرناک‌ تر است.

آنفولانزا در اطفال

آنفولانزا در کودکان، یک بیماری رایج، قدیمی و آشناست. اگرچه این بیماری به ‌خودی‌ خود، ترسناک نیست اما چنان چه در کنترل آن غفلت شود یا در مواقع لازم به موقع درمان صورت نگیرد، می ‌تواند به مقدمه ‌ای برای اتفاقات ناخوشایند تبدیل شود.

👶🏻 کودکان زیر ۵ سال و سالمندان، به طور بالقوه نسبت به این بیماری آسیب ‌پذیرتر هستند و طبیعتاً در این زمینه چه از حیث پیشگیری و چه از جنبه درمان، به مراقبت بیشتری احتیاج دارند.

علائم آنفولانزا در اطفال چیست؟

علائم آنفولانزا به گونه ایست که گاهی والدین نیز متوجه حضور اولیه ویروس در بدن کودک نمی شوند. علائم آنفولانزا در کودکان شامل موارد زیر است:

• تب ناگهانی
  • لرز
  • درد عضلانی
  • خستگی مفرط
  • سرفه خشک و گلودرد
  • بی ‌اشتهایی

نشانه‌ های ابتلا به آنفلونزا در کودکان با بزرگسالان اشتراک زیادی دارد، اما ممکن است تفاوت ‌هایی وجود داشته باشد که مهمترین آن ها عباتند از:

• کودکان ممکن است تب بالایی بگیرند که قابل توضیح نیست و هیچ نشانه دیگر بیماری نداشته باشند.
  • حالت تهوع و درد، استفراغ و اسهال از نشانه‌ های مشترک در کودکان است. گوش‌ درد و قرمزی چشم‌ ها نیز شایع است.
  • در کودکان، آنفلونزا می ‌تواند باعث خروسک، سینه ‌پهلو و برونشیت شود.
  • آنفلونزا می ‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و منجر به عفونت باکتریایی گوش، ریه یا سینوس شود.
سرماخوردگی و آنفولانزا در اطفال

تفاوت بارز سرماخوردگی با آنفولانزا

در آنفولانزا سرعت بروز علائم بسیار سریع تر است و کودک مدام تب و لرز شدید را تجربه می کند. در آنفولانزا درد های عضلانی، سردرد بیشتر و کم اشتهایی و حتی بی اشتهایی با شدت بیشتری وجود دارد. معمولا بهبودی در سرماخوردگی بسیار زودتر از آنفولانزا اتفاق می افتد.

👶🏻 علائم مشاهده شده در کودکان به خصوص در کودکان زیر ۵ سال بسیار خطرناک است و بهتر است تحت نظر بهترین متخصص کودکان در تهران دوره درمانی طی شود تا به طور کامل و ریشه ای بیماری از بدن کودک خارج شود.

عوارض تب در نوزاد و کودک + توصیه های پزشکی

راه انتقال بیماری سرماخوردگی

به طور کلی بیماری معمولا به سه روش منتقل می ‌شود:

• قطرات تنفسی

برخی ‌آلودگی‌ ها از طریق هوا با سرفه یا عطسه فرد مبتلا منتقل می‌ شود. ذرات معلق ناشی از سرفه یا عطسه می ‌تواند به بینی یا دهان فرد دیگر راه پیدا کند. آنفولانزا نیز که یک عفونت تنفسی ویروسی است، ویروس ایجاد کننده آن در بینی و حلق یافت می ‌شود. ویروس آنفولانزا به سادگی با یک عطسه و یا سرفه انتقال می یابد به طوری که این آلودگی از طریق تنفس وارد بدن کودک می شود. کودکان ممکن است این ویروس را از خواهر یا بردار، والدین، اعضای دیگر خانواده، هم ‌بازی ‌ها یا پرستاران‌ شان بگیرند. از این رو در کودکانی که در مکان های عمومی حضور فعال تری دارند مانند مهد کودک ها، مدارس ، پارک ها و … که انتقال به راحتی انجام می شود، امکان ابتلا بیشتر است.

• تماس مستقیم

نظیر بوسیدن، لمس کردن یا دست دادن با فرد مبتلا. اگر ویروس در بدن فرد باشد، در بینی، دهان، چشم ‌ها یا روی پوست خود آلودگی دارد. با لمس کردن افراد دیگر می ‌تواند ویروس را منتقل کند.

• تماس غیرمستقیم

یعنی لمس چیزی مانند اسباب ‌بازی، دست گیره در یا دستمال ‌کاغذی که قبلا توسط فرد مبتلا لمس شده و حالا روی آن آلودگی وجود دارد. برخی آلودگی ‌ها، از جمله آن ‌هایی که موجب سرماخوردگی و اسهال می ‌شود، ساعت ‌ها روی سطوح باقی می‌مانند.

چند نمونه دل درد خطرناک و گول زننده در اطفال و کودکان
سرماخوردگی و آنفولانزا کودکان

❓ چه زمانی باید با پزشک یا اورژانس تماس بگیریم؟

اگر کودک شما زیر سه‌ ماه سن دارد و دارای علائم زیر است با پزشک متخصص اطفال خود تماس بگیرید یا او را به اورژانس برسانید:

• مشکل تنفسی دارد.
  • چیزی نمی ‌خورد یا استفراغ می ‌کند.
  • تب دارد. (دمای ۳۸.۵ یا بالاتر)

از دیگر موارد:

• وجود تنفس های سریع یا سخت
  • درد قفسه سینه یا وجود سرفه های همراه با مخاط خون ‌آلود
  • ایجاد حالت خفگی یا استفراغ بعد از سرفه های شدید
  • مصرف کم مایعات و عدم دفع ادرار در بیداری حداقل هر ۶ ساعت یک بار
  • وجود اسهال یا استفراغ بیش از ۴ ساعت
  • خواب ‌آلودگی بیش از حد معمول، عدم تمایل به خوردن غذا یا بازی و بهانه‌ گیری های زیاد

در شرایط زیر با ۱۱۵ تماس بگیرید یا کودک خود را سریعا به اورژانس بیمارستان برسانید:

• تشدید تنفسی یا آبی شدن لب‌ ها
  • وجود لنگش یا عدم توانایی راه رفتن
  • سخت از خواب بیدار شدن یا واکنش نشان ندادن
  • ایجاد سفتی در گردن
  • وجود احساس گیجی

مراقبت های لازم در دوران آنفولانزا

راه های مختلفی وجود دارد که والدین می توانند با استفاده از آن به بهبود کودک خود کمک کنند. به جز تزریق واکسن آنفولانزا و تغذیه مناسب برخی نکات بهداشتی وجود دارد است که تاثیر مهمی دارند.

اختلال بیش فعالی یا ADHD در کودکان

سوپ مرغ برای سرماخوردگی

• شستن دست ها

شستن دست ها موضوع مهمی است که در دوره بیماری باید جدی تر گرفته شود. حتما دست کودکان را با آب و صابون بشویید تا میکروب ها روی پوست باقی نمانند.

• استفاده از دستمال

هنگام عطسه و سرفه حتما از دستمال استفاده شود. دستمال های استفاده شده دور گذاشته شود و مجدد مورد استفاده قرار نگیرد.

• دور بودن از بیماران دیگر

چه در خانه و چه در محیط اطراف دقت داشته باشید افراد بیمار از کودک شما دور بمانند. این موضوع باعث می شود کودک در معرض ویروس های مختلف قرار نگیرد و دوره درمانی را طبیعی طی کند.

کلام آخر

آنفولانزا در کودکان می تواند پیشرفت نماید و خطرناک شود. مشاهده علائم در کودکان بسیار سخت است و نیاز به بررسی تخصصی دارد چرا که سردرد و یا درد عضلانی در آن ها قابل حس نیست. برای درمان بیماری آنفولانزا باید به بهترین متخصص اطفال مراجعه شود تا وضیعت کودک بررسی گردد. عمدتا برای کمک به سیستم ایمنی کودک نیاز به مصرف دارو می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)