مزایای شیر مادر و اهمیت آن برای نوزاد

مزایای شیر مادر و اهمیت آن برای نوزاد

شیردهی با شیر مادر

در طی بارداری با سوزش، حساس شدن نوک سینه و بزرگ شدن اندازه­ ی سینه‌ ها می ‌توان متوجه آمادگی بدن برای شیردهی شد. به طوری که در بارداری جریان خون سینه ‌ها افزایش یافته و فعالیت سلول‌ های تولید ‌کننده‌ی شیر بیشتر می شود. با این حال میزان بزرگ شدن سینه ‌ها حین بارداری نشان‌ دهنده‌ی میزان شیر تولیدی نیست.

تصمیم‌ گیری برای شیر دادن به نوزاد یک موضوع شخصی است که نظرات اطرافیان می‌ تواند در آن دخیل باشد. اما توصیه بهترین متخصص رشد و تغذیه این است که تغذیه‌ی نوزاد با شیر مادر می تواند این اطمینان را به والدین‌ دهد که نوزادشان به طور مطلوبی رشد می‌ کند.

مزایای شیردهی برای مادر

شیردهی مادر به نوزاد باعث سوختن چربی ‌های اضافی می ‌شود. بنابراین می تواند منجر به کاهش وزن اضافی ناشی از بارداری شود. همچنین شیردهی با آزادسازی هورمون اکسی‌توسین، در بازگشت رحم به اندازه‌ی پیش از زمان بارداری و کاهش خونریزی رحم بعد از تولد موثر است. علاوه براین شیردهی باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان و پوکی استخوان می شود.

مزایای شیر مادر برای نوزاد

  • محافظت نوزاد از ابتلا به آلرژی و حساسیت

ایمونوگلوبولین ترشحی A که فقط در شیر مادر وجود دارد، با ایجاد یک لایۀ محافظتی در مجرای روده‌ کودک موجب جلوگیری از واکنش‌ های آلرژیک به مواد غذایی می شود. بدون این لایۀ محافظتی، کودک ممکن است دچار حساسیت و مشکلات متعدد دیوارۀ روده شود. اما نوزادانی که با شیر خشک ‌های مبتنی بر شیر گاو یا سویا تغذیه می شوند، این لایۀ حفاظتی را ندارند و در نتیجه در برابر التهاب و آلرژی ‌ها در آینده آسیب‌ پذیرتر هستند. چنانچه نوزاد برای حداقل 3 تا 4 ماه با شیر مادر تغذیه شود احتمال بروز بیماری های آلرژیک و التهابی تا 42 درصد کاهش می یابد.

  • تقویت و افزایش هوش نوزاد

یکی از جالب ترین فواید تغذیه با شیر مادر افزایش هوش نوزاد است. ممکن است که این افزایش هوش ناشی از صمیمیت عاطفی، تماس بسیار نزدیک و پوست به پوست و ارتباط چشمی نوزاد با مادر در هنگام شیردهی باشد. اما در هر حال نمره ی تست هوش کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده اند نسبت به کودکانی که با شیر خشک تغذیه شده اند بالاتر است.

علت بی اشتهایی کودکان چیست؟ تغذیه مناسب برای آنها
مطالعه
تقویت و افزایش هوش نوزاد
تقویت و افزایش هوش نوزاد
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری

آمارهای گزارش شده از مطالعات مختلف نشان می دهد که شیر مادر احتمال ابتلا به بیماری های شایع در دوران نوزادی را بسیار کاهش می دهد. این بیماری ها شامل موارد زیر می باشند:

  • عفونت گوش میانی

تغذیه با شیر مادر برای حداقل 3 ماه، می تواند احتمال بروز عفونت گوش میانی در کودکان را تا 50 درصد کاهش دهد.

عفونت گوش میانی نوزاد
عفونت گوش میانی نوزاد
  • عفونت مجاری تنفسی

تغذیه با شیر مادر برای حداقل 4 ماه، احتمال بستری شدن در اثر ابتلا به عفونت مجاری تنفسی را تا 72 درصد کاهش می دهد.

  • سرما خوردگی

یکی از مهم ترین فواید تغذیه نوزاد با شیر مادر، کاهش دفعات ابتلا به بیماری های ویروسی از جمله سرما خوردگی است. نوزادانی که حداقل 6 ماه با شیر مادر تغذیه شده اند، 63 درصد کمتر از سایر نوزادان به سرما خوردگی های شدید مبتلا می شوند.

  • عفونت مجاری گوارشی

تغذیه با شیر مادر برای حداقل 2 ماه، احتمال ابتلا به عفونت مجاری گوارشی را 64 درصد کاهش می دهد.

  • آسیب بافت های روده

تغذیه نوزادان زودرس با شیر مادر تا 60 درصد احتمال ابتلا به بیماری های تخریب کننده دیواره روده مانند انتروکولیت را کاهش می دهد.

  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

تغذیه با شیر مادر بعد از یک ماه تا 50 درصد، احتمال مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می دهد.

  • پیشگیری از چاقی کودک

تغذیه با شیر مادر، خطر ابتلا به چاقی یک نوزاد در نوجوانی یا بزرگسالی را کاهش می‌ دهد. برخی کارشناسان، تغذیه با شیر مادر را به عنوان راهی برای کمک به کاهش خطر ابتلای نوزاد به اضافه ‌وزن یا چاقی می دانند. بیشترین تأثیر پیشگیری از چاقی در کودکانی مشاهده می شود که منحصرا با شیر مادر تغذیه شده ‌اند. همچنین هر چه تغذیه با شیر مادر طولانی ‌تر باشد، ارتباط بین کاهش خطر چاقی و شیر مادر قوی ‌تر خواهد بود. به طوری که تحقیقات نشان می دهد به ازای هر ماه که نوزاد با شیر مادر تغذیه می شود، 4 درصد احتمال ابتلای او به چاقی در دوران بزرگسالی کاهش می یابد.

بهترین زمان و روش دادن قطره آهن به نوزاد و کودک
مطالعه

دلایل تاثیر گذاری شیر مادر در افزایش وزن کودک در آینده

  • الگوی غذایی مناسب

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می ‌شوند، بهتر یاد می‌ گیرند که به اندازۀ بر طرف شدن گرسنگی‌ غذا بخورند که این بعد ها منجر به الگو های تغذیه ای سالم‌تر در آنها خواهد شد.

  • انسولین کم

انسولین با تحریک ایجاد چربی باعث افزایش وزن می ‌شود. میزان انسولینی که بدن کودک پس از تغذیه با شیر مادر تولید می‌ کند کمتر از تغذیه با شیر خشک است.

  • لپتین بیشتر

لپتین، هورمونی است که نقش مهمی در تنظیم اشتها و چربی ایفا می ‌کند و در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می ‌شوند، لپتین بیشتری وارد بدن نوزاد شده و با تنظیم اشتها و مقدار چربی ذخیره ای، از بروز چاقی و عوارض آن مانند دیابت در دوران بزرگسالی جلوگیری می گردد که از دیگرفواید تغذیه نوزاد با شیر مادر محسوب می شود.

  • افزایش وزن آهسته ‌تر

نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می ‌شوند در مقایسه با نوزادان تغذیه ‌شده با شیر مادر افزایش وزن سریع‌تری در هفته‌ های اول زندگی دارند. این افزایش وزن سریع با چاقی در دوره‌ های بعدی زندگی ارتباط خواهد داشت.

 

مزایای شیردهی برای نوزاد در صورت دیابت بارداری مادر

  • تنظیم سطح قند خون

دیابت بارداری ممکن است باعث افت قند خون نوزاد پس از تولد شود. اما دریافت هرچه سریع تر و منظم‌ تر شیر مادر، با فراهم کردن گلوکزی که به راحتی جذب می ‌شود به افزایش سطح قند خون نوزاد کمک می ‌کند.

  • کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری نوع دو در کودک

نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به دیابت بارداری، ریسک بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع دو در سن ‌های بالاتر دارد، اما شیردهی این خطر را کاهش می ‌دهد.

نکات رشد و تغذیه نوزادان و اهمیت آن در کودکی
مطالعه

 

مطب دکتر بهروز سلطانی متخصص کودکان و نوزادان آماده ارائه کلیه خدمات پزشکی کودکان و نوزادان دلبند شما جهت دریافت خدمات معاینه زردی، چک آپ دوره ای و انواع جراحی سرپایی ختنه، سرم تراپی با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۲۹۸۵ – ۰۲۱۶۶۹۱۳۰۱۴ در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *