علل اصلی سکسکه نوزاد و روش های متوقف کردن آن

علل اصلی سکسکه نوزاد و روش های متوقف کردن آن

سکسکه در بزرگسالان می تواند به دلایل مختلفی، از جمله خوردن حجم زیادی از غذا، سریع غذا خوردن، جویدن آدامس و یا نوشیدن نوشابه ایجاد شود.

نوزادان تازه متولد شده نیز درست مانند بزرگسالان ممکن است دچار سکسکه شوند. بروز سکسکه در نوزادان تازه متولد شده و کوچکتر از یک سال عادی است اما شاید والدین علاقه مند باشند بدانند که علت سکسکه در نوزادان چیست؟

سکسکه نوزاد یک عارضه کاملا غیر ارادی است و با سیستم های عصبی خودکار بدن که ضربان قلب و سایر فعالیت های غیر ارادی را کنترل می کنند، مرتبط است.

علت سکسکه نوزاد

سکسکه محرک های مختلفی دارد که می توانند به ایجاد یا از بین رفتن آن کمک کنند. معمولا سکسکه نوزاد به دلایل زیر رخ می دهد:

۱. تغذیه بیش از حد

اگر نوزاد بیش از حد غذا بخورد (شیر مادر یا شیر خشک) دچار نفخ شکم می شود. ورم معده به دیافراگم فشار می آورد و سبب بزرگ شدن آن در داخل حفره شکمی می شود. در نتیجه، این امر انقباض های ناگهانی در دیافراگم به وجود می آورد و این انقباض ها به صورت سکسکه نوزاد ظاهر می شوند.

تغذیه بیش از حد نوزاد از علل سکسکه
تغذیه بیش از حد نوزاد از علل سکسکه

 

۲. بلعیدن بیش از حد هوا هنگام شیر خوردن نوزاد

احتمال بروز سکسکه در نوزادانی که از شیشه شیر می خورند، بیشتر است چرا که هنگام شیر خوردن نوزاد حجم زیادی از هوا با شیر وارد معده می شود. وارد کردن هوای زیاد به داخل معده، سبب ورم آن و اسپاسم دیافراگم می شود. این امر نیز سبب بروز سکسکه نوزاد می شود.

بلعیدن بیش از حد هوا هنگام شیر خوردن نوزاد
بلعیدن بیش از حد هوا هنگام شیر خوردن نوزاد از علل سکسکه نوزاد

 

۳. وجود مواد تحریک کننده در هوا

مواد شیمیایی موجود در هوا مانند گرد و غبار، آلاینده ها، بوی غلیظ و حتی دود اگزوز خودرو می تواند سبب ایجاد سرفه در نوزادان شود. اگر این سرفه ها برای مدت زمان طولانی ادامه یابد، به دیافراگم فشار وارد می شود و سبب انقباض آن می شود. در نتیجه سکسکه در نوزادان به وجود می آید.

بایدها و نبایدهای تغذیه کودکان در مواقع اسهال
مطالعه

۴. واکنش های آلرژیک

یک واکنش آلرژیک در مری نوزادان، می تواند سبب التهاب یا تورم آن شود. دیافراگم با منقبض شدن، نسبت به این التهاب واکنش نشان می دهد و در اثر آن نوزاد شروع به سکسکه می کند.

نوزادان ممکن است نسبت به پروتئین های موجود در شیر نوزاد حساسیت داشته باشند. در صورتی که مادر رژیم غذایی خود را تغییر دهد، تعادل مواد شیمیایی در شیر نوزاد نیز تغییر می کند و در نتیجه آن، ممکن است نوزاد دچار واکنش های آلرژیک نسبت به شیر شود.

۵. تغییر در دما

در برخی از موارد، تغییر دما در ناحیه شکمی نوزادان، می تواند سبب اسپاسم ماهیچه دیافراگم شود. سبب بروز سکسکه نوزاد می شود.

۶. رفلاکس معده

ممکن است در شرایطی، محتویات معده کودک به مری بازگشت داده شود. این اتفاق تحت عنوان رفلاکس معده شناخته می شود و در میان نوزادانی که در ناحیه ماهیچه اسفنکتر مری و معده دچار مشکل هستند، رخ می دهد. این جریان معکوس غذا، عصب موجود در بخش انتهای مری را تحریک کرده و دیافراگم را منقبض می کند. این امر می تواند سبب ایجاد سکسکه نوزاد شود.

ریفلاکس معده علت سکسکه نوزاد
ریفلاکس معده علت سکسکه نوزاد

 

راه حل های رفع سکسکه نوزاد

اگر سکسکه نوزاد شما را دچار ناراحتی نمی کنند، بهتر است دخالتی نکنید و اجازه دهید سکسکه ها برطرف شوند. با این حال، اگر سکسه نوزاد برای ساعت ها یا روزها ادامه پیدا کرد، بهتر است برای آگاهی از علت سکسکه نوزاد خود به پزشک متخصص نوزادان در تهران مراجعه کنید.

  • استفاده از پستانک

زمانی که سکسکه نوزاد آغاز شد، پستانکی به او بدهید تا آن را بمکد. این کار سبب آرام شدن دیافراگم، جلوگیری از اسپاسم و رفع سکسکه نوزاد می شود.

  • پرت کردن حواس کودک

سکسکه ها به صورت طبیعی نتیجه انقباض های عضلانی در شکم هستند که این امر خود با سیستم اعصاب بدن کودک در ارتباط است. پرت کردن حواس نوزادان با اسباب بازی یا کارتون، می تواند این اعصاب را آرام کرده و برای رفع سکسکه نوزاد کمک کننده باشد.

در بیشتر مواقع، سکسکه نوزاد بدون نیاز به هیچ دخالتی و تنها با برطرف شدن علت به وجود آورنده آن، برطرف می شود.

 

نکات رشد و تغذیه نوزادان و اهمیت آن در کودکی
مطالعه

پیشگیری از سکسکه نوزاد

از آنجایی که سکسکه نوزادان محرک های مختلفی دارد، اجتناب کامل از این موارد بسیار دشوار است. با این حال، راهکار هایی وجود دارد که می توان با انجام آن ها، احتمال بروز سکسکه نوزاد را به شکل قابل قبولی کاهش داد.

  • شیردهی

تغذیه نوزاد با شیر مادر می تواند از ورود هوای بیشتر به داخل مری کودک جلوگیری کند. با این حال، برای شیر خوردن نوزاد، مطمئن شوید که نوک پستان به خوبی بر روی دهان کودک چفت می شود. این کار از ورود هوای بیشتر به مری کودک جلوگیری می کند.

  • ماساژ نوزاد

کودک خود را به حالت نشسته نگه دارید و به طور منظم پشت وی را ماساژ دهید. این کار تنش های موجود در ماهیچه های دیافراگم را کاهش داده و سبب آرامش نوزاد می شود.

راه حل های رفع سکسکه نوزاد
راه حل های رفع سکسکه نوزاد

 

  • آروغ گرفتن

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از سکسکه نوزادان، گرفتن آروغ آن ها است. در فاصله های زمانی مشخص میان تغذیه نوزاد، آروغ کودک خود را بگیرید تا از تجمع هوا در داخل شکم، جلوگیری کنید.

برای این کار، بهتر است پس از قورت دادن چند جرعه شیر، کودک خود را به صورت نشسته نگه دارید و آروغ وی را بگیرید. برای آروغ گرفتن کافی است به آرامی بر پشت نوزاد بزنید و یا آن را ماساژ دهید.

  • غذا دادن به نوزاد در آرامش کامل

شیر دادن به نوزاد خود را تنها معطوف به زمان هایی نکنید که وی بسیار گرسنه است و یا گریه می کند. این کار سبب می شود تا نوزاد با سرعت شیر بخورد و در نتیجه هوای بیشتری را در خلال تغذیه به داخل شکم خود وارد کند.

  • ترک فعالیت های سرگرم کننده خود

هنگام شیر دادن به کودک خود، از فعالیت های سرگرم کننده و حرکت دادن وی خودداری کنید. به عنوان مثال، از تکان دادن کودک و یا بازی با وی را متوقف کنید.

  • خودداری از تغذیه بیش از حد نوزاد

هر وعده غذایی، بیش از حد نیاز به کودک خود غذا ندهید. برای این کار کودک خود را در فواصل زمانی کوتاه با حجم کم تغذیه کنید.

دکتر بهروز سلطانی بهترین متخصص کودکان و نوزادان در تهران
مطالعه

 

کلام آخر

استرس و ناراحتی شما به خاطر بروز سکسکه نوزاد، قابل درک است، اما باید بدانید که سکسکه نوزاد امری طبیعی است.

صبوری و آرامش، اولین و مهم ترین اقدامی است که در صورت بروز چنین عارضه ای باید از خود نشان دهید. آرامش روحی شما برای سلامتی نوزاد، ضروری است. اگر سکسکه نوزاد مزمن شد یا در کنار سایر علائم ظاهر شد، جهت آگاهی از علت سکسکه نوزاد به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

 

 

مطب دکتر بهروز سلطانی متخصص کودکان و نوزادان آماده ارائه کلیه خدمات پزشکی کودکان و نوزادان دلبند شما جهت دریافت خدمات معاینه زردی، چک آپ دوره ای و انواع جراحی سرپایی ختنه، سرم تراپی با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۲۹۸۵  ۰۲۱۶۶۹۱۳۰۱۴ در تماس باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *