اسباب بازی مناسب کودکان در سنین مختلف

اسباب بازی مناسب کودکان در سنین مختلف

اسباب‌ بازی‌ها

یکی از دغدغه‌های اصلی والدین برای کودکان خود، انتخاب اسباب‌بازی‌های مناسب سنین آنهاست. بهترین اسباب‌بازی‌‌ها نیز علاوه بر ایمن بودن، باید با مراحل رشد و توانایی‌های کودکان مطابقت داشته باشند. بسیاری از وسایل بازی ایمن و مناسب کودکان در خانه به راحتی پیدا می‌شوند.

” موارد زیر علاوه بر ایمن بودن می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای کودکان شما باشند. “

۱) اسباب‌ بازی‌های مناسب برای نوزادان (تولد تا شش ماه)

در ماه‌های اول در مغز و بدن نوزادان اتفاقات بسیاری رخ می‌دهد. آنها دوست دارند به اطرافیان خود نگاه کنند و با چشم‌هایشان آنها را دنبال کنند. از این رو داشتن چند اسباب بازی تحریک کننده در اطراف آنها راه خوبی برای تشویق رشد و کنجکاوی‌شان است.

بهترین اسباب‌ بازی‌‌ها برای نوزادان:

  • چیزهایی که بتوانند دست بگیرند، نگه دارند، مک بزنند، تکان بدهند و با آن سر و صدا ایجاد کنند. جغجغه، توپ‌ها با بافت‌های مختلف یا همان توپ های حسی، کتاب‌های وینیل، دندان گیرها و عروسک‌های نرم می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای این سن باشند.
اسباب بازی مناسب نوزادان
اسباب بازی مناسب نوزادان

 

۲) بهترین اسباب‌ بازی‌‌ها برای کودکان ۷ تا ۱۲ ماه

در این سن کودکان تمایل به حرکت کردن دارند. غلت می‌زنند، می‌نشینند، سینه خیز می‌روند و در آخر خود را بالا می‌کشند و می‌ایستند. اشیای پنهان را پیدا می‌کنند و وسایل را درون و خارج ظروف قرار می‌دهند.

اسباب‌بازی‌های مناسب برای ۷ تا ۱۲ ماهگی و چیزهایی که می توانند با آن بازی کنند:

  • عروسک های نرم، وسایل پلاستیکی و چوبی چرخدار، عروسک ها و اسباب‌بازی‌های آبی که بتوانند اشیا را از آن خارج و یا داخل کنند!
  • اسباب‌بازی‌هایی مانند بلوک‌های نرم و بزرگ و مکعب‌های چوبی که بتوانند با آنها چیزی بسازند!
  • اسباب‌بازی‌هایی که با هل دادن آن و یا وارد کردن نیرو به آن باعث به کار‌گیری عضلات آنها شود!

 

چگونه از استرس کودک هنگام مدرسه رفتن کم کنیم؟
مطالعه

۳) اسباب‌ بازی‌های مناسب برای یک سالگی

کودکان یک ساله در حال تجربه راه رفتن هستند. آنها به طور معمول پیوسته راه می‌روند و حتی از پله ها بالا می‌روند، از داستان‌ها لذت می‌برند و می‌توانند در کنار کودکان بازی کنند ولی هنوز با آنها وارد بازی نمی‌شوند! آنها دوست دارند آزمایش کنند.

” در این سن نیاز به حضور بزرگسالان جهت حفظ آنها از خطرات احتمالی الزامی است تا بتوانند در محیطی امن اطراف خود را تجربه کنند. “

اسباب‌ بازی‌های مناسب در سن یک سالگی:

  • وسایلی از جمله کاغذهای بزرگ و ماژیک‌های قابل شستشو که به آنها قدرت خلق کردن بدهد!
  • چیزهایی مانند تلفن‌های اسباب‌بازی، عروسک‌ها و تخت‌های عروسک، کالسکه کودک، حیوانات پلاستیکی و وسایل نقلیه پلاستیکی و چوبی که بتوانند با آن تظاهر به کاری کنند!
  • اسباب‌بازی‌هایی مانند بلوک‌های مقوایی و چوبی (که ابعادشان می‌تواند بزرگتر از بلوک‌های قبل از یک سالگی باشد) که می‌توان با آنها چیزهایی ساخت!

 

۴) بهترین اسباب‌ بازی‌‌ها برای کودکان دو ساله (نو پا)

کودکان نوپا تجربه‌ها و آزمایش‌های بسیاری را انجام می‌دهند. پریدن از ارتفاع، بالا رفتن از مبل ها و وسایل اطراف، آویزان شدن از بازوهایشان، غلت زدن و انجام بازی‌های خشن تنها بخشی از شیطنت‌های آنهاست. آنها کنترل خوبی بر روی دست و انگشتان خود دارند و دوست دارند کارها را با اشیا کوچک انجام دهند.

اسباب‌ بازی‌های مناسب ۲ سالگی:

  • پازل‌های چوبی ۴-۱۲ قطعه، بلوک‌هایی که بهم متصل می‌شوند، اسباب‌بازی‌های قلاب‌دار و مرتب کردن اشیا بر اساس اندازه، شکل، رنگ و بو!
  • ست‌های ساختمانی، مبلمان به اندازه کودک، ست‌های آشپزخانه، عروسک با لوازم جانبی، اسباب‌بازی‌های شنی، ماسه ای و آبی!
  • چیزهایی مانند تخته سیاه و گچ بزرگ، قیچی با سر صاف، کاغذهای بزرگ و رنگ های انگشتی قابل شست و شو که به آنها قدرت خلق بیشتری دهد!
  • کتاب‌های تصویری با جزئیات بیشتر!
  • دستگاه‌های پخش موسیقی با تنوع موسیقی!
  • استفاده از اسباب‌بازی‌های مناسب تقویت عضلات بزرگ و کوچک مانند توپ‌های بزرگ و کوچک برای لگد زدن، اسباب‌بازی‌هایی برای کوبیدن و چکش زدن!
اسباب‌بازی‌های شنی، ماسه ای برای کودکان
اسباب‌بازی‌های شنی، ماسه ای برای کودکان

 

کاهش پرخاشگری کودکان + راه های آموزش کنترل خشم
مطالعه

۵) اسباب‌ بازی‌های مناسب سن ۳ تا ۶ سال (مهدکودک و پیش دبستانی)

معمولاً کودکان در این سن زیاد صحبت می‌کنند و زیاد سوال می‌پرسند. آنها به تجربه مهارت‌های جدیدشان علاقه‌مندند. دوست دارند با دوستان خود بازی کنند ولی از باختن بیزارند و همچنین کم کم یک اسباب بازی خود را با دوستان خود شریک می‌شوند.

  • حل مشکلات و معماها: پازل (از ۱۲ تا ۲۰ قطعه)، بلوک‌های کوچک رنگی، بلوک‌هایی که به هم متصل می‌شوند!
  • تظاهر برای ساختن: استفاده از بلوک‌ها برای ساخت ‌سازه‌های پیچیده‌تر، اسباب‌بازی‌های حمل و نقل، وسایل منزل سایز کودک، عروسک‌های انگشتی و اجرای تئاتر با آنها و اسباب‌بازی‌های شنی و آبی!
  • چیزهایی مانند مدادرنگی و مداد بزرگ و کوچک،کاغذ بزرگ و کوچک برای طراحی و نقاشی، تخته سیاه و گچ بزرگ و کوچک، مدل سازی خاک رس و خمیر بازی، اضافه‌های کاغذ و پارچه برای کلاژ که می توان با آن ها خلق کنند و استفاده از اسباب‌بازی‌های تولید آهنگ مانند: بلز، کیبوردهای ریتمیک و…
  • کتاب‌های عکس‌دار با جزئیات بیشترو حتی چند کلمه!
  • اسباب‌بازی‌های مناسب برای کار کرد عضلات کوچک و بزرگ ازجمله: لگد زدن به توپ و پرتاب کردن آن، تجهیزات سواری مثل سه چرخه، تعیین اهداف مشخص که وسایل به داخل آن پرتاب شوند مانند بسکتبال و میز کار با چکش، میخ و اره اسباب بازی مناسب کودکان!
اسباب بازی مناسب کودکان در سنین گوناگون
اسباب بازی مناسب کودکان در سنین گوناگون

 

علت ناخن جویدن کودکان و راهکار موثر جهت ترک آن
مطالعه

۶) اسباب بازی های مناسب سن ۷ سال

کودکان در هفت سالگی بیشتر معاشرت می‌کنند، ریاضیات ابتدایی و علوم را می‌آموزند و کم کم می‌فهمند که به کدام فعالیت ها علاقه دارند. بهترین اسباب‌بازی‌‌ها برای این گروه سنی، بازی‌هایی است که علاوه بر سرگرم کردن، آنها را از نظر آموزشی به چالش می‌کشد. از طرفی بازی‌های فکری جوری طراحی شده اند تا علاوه بر سرگرم کردن آنها، در جهت آموزش و یادگیری بیشتر هم مؤثر باشند.

سخن آخر

اسباب‌ بازی‌ها صرفا برای سرگرمی نیستند. باید علاوه بر سرگرمی باعث ارتقا کودک، سطح خلاقیت و آشنایی او با مفاهیم جدید شود. اسباب‌بازی نباید آنقدر سخت باشد که کودک احساس ضعف کند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و نه آنقدر آسان که کودک بدون هیچ زحمت و تلاشی از پس آن برآید. زیرا حس کنجکاوی به رشد مهارت‌های فکری و حسی کودکان کمک می‌کند. در نتیجه متناسب بودن سن کودک با اسباب‌ بازی بسیار حائز اهمیت است.

 

مطب دکتر بهروز سلطانی متخصص کودکان و نوزادان آماده ارائه کلیه خدمات پزشکی کودکان و نوزادان دلبند شما جهت دریافت خدمات معاینه زردی، چک آپ دوره ای و انواع جراحی سرپایی ختنه، سرم تراپی با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۲۹۸۵  ۰۲۱۶۶۹۱۳۰۱۴ در تماس باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *