عوارض کم کاری تیروئید بر نوزادان علت تا درمان

درمان کم کاری تیروئید نوزاد

عوارض کم کاری تیروئید در نوزادان

بیماری کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم، شرایطی است که غده تیروئید به اندازه کافی برخی از هورمون های مهم را تولید نمی کند. کم کاری تیروئید ممکن است در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ایجاد نکند، اما با گذشت زمان کم کاری تیروئید می تواند مشکلاتی را برای نوزاد بوجود آورد.

وزن و قد نوزاد مبتلا به کم‌ کاری تیروئیدی در هنگام تولد طبیعی است، با این‌ که نوزاد ظاهری طبیعی دارد، اما اندازه‌ سرش کمی بزرگ است و اگر این نوزادان دچار زردی باشند ممکن است در آنها کمی طول بکشد، این نوزادان دچار مشکلات تغدیه‌ای مانند بی‌اشتهایی هستند و به اندازه‌ کافی شیر نمی‌خورند، زبان بزرگ این نوزادان باعث ایجاد مشکلات تنفسی در آن‌ها شده و سبب آکنه، وقفه‌ تنفسی، تنفس صدادار و انسداد بینی می‌شود، ممکن است گریه‌های این بچه‌ها بی‌صدا باشد، دهان این بچه‌ها معمولا باز و زبانشان کمی بیرون است و دیر دندان درمی‌آورند، همچنین یبوست مقاوم به درمان، شکم بزرگ، فتق نافی، پوست معمولا سرد، عروق ریز قرمز روی پوست، ورم نواحی تناسلی و اندام‌های آن، بزرگ بودن قلب، کم‌خونی مقاوم به درمان، آبریزش مداوم از بینی و خواب‌آلودگی از جمله نشانه های کم کاری تیروئید در نوزادان است.

 تکامل استخوان و شنوایی نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید چگونه است؟

تکامل استخوان این نوزادان ممکن است در عکس‌های رادیولوژی با تأخیر باشد و حدود ۲۰ درصد نوزادان مبتلا به کم‌ کاری تیروئیدی دچار کم‌شنوایی هستند.

کم کاری تیروئید در نوزادان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص کم‌کاری تیروئید با اندازه‌گیری هورمون‌های تیروئید TSH” ” و “T4” در غربالگری انجام می‌شود و اگر در نتیجه‌ آزمایش مشخص شود که نوزاد دچار دچار کم‌کاری تیروئید است، برای اطمینان آزمایش را دوباره چک می‌کنند، چون علاوه بر تشخیص فوری این بیماری در نوزاد،‌ باید درست و دقیق هم باشد، اگر درمان به موقع شروع شود، عوارض بیماری برگشت‌پذیر خواهد بود.

علل بروز کم کاری تیروئید در نوزادان چیست؟

عوامل زیادی مانند سن مادر (بالای ۴۰ سال)، ابتلای مادر به کم کاری تیروئید، دیابت، بیماری‌های مقاربتی، مصرف بعضی داروها در مادر وجنین مانند آمیو دارو سیتوکین‌ها، دوپامین وآگونیست‌های آن، داروهای حاوی ید لیتیوم فنی تویین ریفامپین واستروئیدها، وزن کم نوزاد (زیر ۲۰۰۰گرم ) وزن بالا (بالای ۴۵۰۰ گرم )، جنس دختر، کمبود ید و پرکلرات و سمومی که در حشره‌کش‌ها استفاده می‌شود، در بروز این بیماری نقش دارند و عوامل ژنتیکی نقش کم رنگی در این زمینه دارد .

کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان پسر بیشتر است یا دختر؟

شیوع کم‌ کاری تیروئید نوزادان در جهان یک در چهار هزار است و در استان اصفهان در سال قبل ۴.۴ در هزار مورد غربالگری شده است و حدود ۲۹۶ بیمار در سال ۹۷ شناسایی و درمان شده‌اند، این بیماری در بعضی از نژادها ( مثل آسیایی‌ها) بیشتر و در نوزادان دختر بیش از پسران است.

چه زمانی آزمایش غربالگری تیروئید در نوزادان انجام می‌شود؟

این آزمایش سه تا پنج روز بعد از تولد نوزاد انجام می‌گیرد تا نوزاد از نظر بیماری کم‌کاری تیروئید و فنیل کتونوری غربالگری می‌شود و برای انجام این آزمایش از کف پای آن‌ها خون می‌گیرند.

آزمایش غربالگری تیروئید نوزاد
آزمایش غربالگری تیروئید نوزاد

چه تعداد از نوزادانی که تیروئید دارند، باید دائما دارو مصرف کنند؟

از بین نوزادان شناسایی شده حدود یک سوم آنها نوع گذرا هستند یعنی پس از مدتی دیگر نیاز به ادامه دارو ندارند ودو سوم دیگر نوع دایمی هستند که تا پایان عمر باید دارو مصرف کنند.

چرا نباید برای نوزادانی که کم کاری تیروئید دارند از داروهایی که به صورت محلول های مایع است، استفاده شود؟

هورمون تیروئید برای کارکرد و نمو طبیعی مغز در جنین و نوزاد حیاتی است و شیرخوارنی که به درمان جایگزین با هورمون تیروئید نیاز دارند نباید با محلول‌های مایع در بازار درمان شوند، چرا که هورمون فعال ممکن است پس از حل شدن خراب شود و نوزاد هورمون تیروئید کافی دریافت نکند و  به جای آن شیرخواری که هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) دارد باید به وسیله شکستن قرص به اندازه صحیح و سپس حل نمودن آن در یک قاشق چایخوری مایع درمان شود، مدیریت مناسب در درمان هیپوتیروئیدی نیاز به مراقبت پیوسته توسط یک پزشک متخصص دارد.

مطب دکتر بهروز سلطانی متخصص کودکان و نوزادان آماده ارائه کلیه خدمات پزشکی کودکان و نوزادان دلبند شما جهت دریافت خدمات معاینه زردی، چک آپ دوره ای و انواع جراحی سرپایی ختنه، سرم تراپی با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۲۹۸۵ – ۰۲۱۶۶۹۱۳۰۱۴ در تماس باشید.

علائم تیروئید کم‌ کار در کودکان
مطالعه
مطلب چقدر مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *