تشنج در کودکان علت تا درمان

درمان تشنج کودکان

تشنج در کودکان

تشنج اختلالی در فعالیت الکتریکی مغز است. تشنج به صورت یک حمله عصبی خودش را نشان می‌دهد و بیانگر یک فعالیت شدید و غیرطبیعی در قسمتی یا تمام مغز است. به طور معمول تشنج با انقباض عضلانی، غش، شل شدن عضلات، پرش اندام‌ها، لرزش اندام‌ها، خیرگی چشم‌ها، تغییر مزه و بوی چیزها و … نشان داده می‌شود. در واقع تشنج راهی است برای تخلیه الکتریکی امواج مغز که به طور معمول بین چند ثانیه تا چند دقیقه به طول می‌انجامد.

تشنج در کودکان به چه دلیل اتفاق می‌افتد؟

تشنج در کودکان به چند دلیل می‌تواند رخ دهد. متخصصان کودک دلایل ابتلا به تشنج را در کودکان چند مورد می‌دانند:

۱) تب یا گرمای زیاد

۲) ابتلا به عفونت ویروسی یا ضایعات عصبی

۳) صرع

۴) و یا  عوامل دیگر

تشنج کودک می‌تواند دلیل بسیار ساده‌ای مثل تب داشته باشد و یا دلایل مهمی مثل بیماری آسفالیت (عفونت در بافت مغز). پس ایجاد تشنج در کودکان را به عنوان یک نشانه جدی مورد بررسی قرار دهید و حتماً با پزشک مغز و اعصاب اطفال مشورت کنید.

تب، شایع‌ترین دلیل تشنج در میان کودکان

یکی از شایع‌ترین دلایل تشنج تب است. مغز کودک در فاصله سنی بین شش ماهگی تا پنج سالگی هنوز در برابر افزایش درجه حرارت مقاوم نشده و هرگونه تب و افزایش درجه‌ حرارتی می‌تواند مغز را وادار به واکنش کند. این اتفاق بیشتر در بین کودکان یک تا پنج سال منجر به بروز تشنج می‌شود. البته ممکن است کودکان زیر یک سال و بالای پنج سال هم در اثر تب به تشنج دچار شوند اما احتمال آن اندک است.

۱۵ بیماری شایع در کودکان علائم و نشانه آنها
مطالعه

اگر به هر طریقی دمای مغز از میزان قابل تحمل برای مغز بیشتر شود احتمال بروز تشنج در کودکان زیاد می‌شود. بنابراین کودکان باید از ایستادن طولانی‌مدت در زیر آفتاب اجتناب کنند. تشنج ناشی از تب به محض اینکه مرتفع شود هیچ اثر طولانی مدتی بر روی ذهن کودک نگذاشته و برای آینده کودک نیز عوارض جانبی نخواهد داشت.

از نبودن ویروس‌های عفونی در بدن کودکتان مطمئن شوید.

عامل دیگری که می‌تواند منجر به تشنج در کودکان شود ابتلا به عفونت‌های ویروسی و ضایعات مغزی است. در صورتی که کودکی دچار تشنج شود باید از لحاظ وجود عفونت در اندام‌های مختلفش مورد آزمایش قرار گیرد. عفونت می‌تواند گوش، ریه، گلو، پرده‌های مغزی یا دیگر بافت‌های عصبی را درگیر کند. بنابراین بیماری مننژیت و آسفالیت که در آن‌ها پرده مغزی و بافت‌های مغزی دچار عفونت می‌شوند نیز می‌توانند باعث بروز تشنج شوند. از بروز تشنج در کودکتان به سادگی نگذرید و تمام احتمالات جانبی را بررسی کنید.

 

مطب دکتر بهروز سلطانی متخصص کودکان و نوزادان آماده ارائه کلیه خدمات پزشکی کودکان و نوزادان دلبند شما جهت دریافت خدمات معاینه زردی، چک آپ دوره ای و انواع جراحی سرپایی ختنه، سرم تراپی با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۲۹۸۵ – ۰۲۱۶۶۹۱۳۰۱۴ در تماس باشید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *