بهترین روش ختنه نوزاد روش حلقه است یا جراحی؟+عوارض ختنه نکردن

بهترین روش ختنه نوزاد روش حلقه است یا جراحی؟

ختنه نوزادان پسر

ختنه عملی است که در آن، پوست اضافی سر آلت تناسلی برداشته می‌شود و در واقع بریدن پوست اطراف سوراخ مجرای آلت تناسلی و دور کلاهک آن است. ختنه باعث کاهش عفونت‌های ادراری دوره نوزادی و کاهش خطر بیماری‌های مقاربتی در بزرگسالی می‌شود.

بهترین روش ختنه نوزاد پسر با توجه به زمان ختنه نوزاد و شرایط عمومی نوزاد است اما بطور کل روش حلقه قبل از سه ماهگی نسبت به روش جراحی یا روش سنتی عوارض کمتری دارد در صورتی که پزشکی مجرب و بهترین متخصص ختنه در تهران این کار را انجام دهد.

 

روش های انجام ختنه برای نوزاد

۱) روش حلقه (روش متداول امروزه)

در این روش حلقه پلاستیکی را روی نوک آلت قرار می دهند و با نخ گره می زنند و ۵ تا ۷ روز آن را به همین حال نگه می دارند، در نتیجه پوستِ جلوی نخ، کم کم سیاه می شود و با حلقه می افتد. این روش معمولا قبل از سه ماهگی انجام می گیرد.

بعد از انجام ختنه به روش حلقه، تنه ی آلت باید وضع طبیعی داشته باشد؛ چنانچه آلت تناسلی نوزاد تورم و قرمزی شدید پیدا کرد، باید به پزشک اطلاع داده شود تا علت آن مشخص و درمان شود.

ختنه به روش حلقه
ختنه نوزاد به روش حلقه چگونه است؟

عوارض ختنه به روش حلقه

در روش حلقه ممکن است پوست به اندازه کافی برداشته نشود یا برعکس به مقدار زیاد برداشته شود. همچنین ممکن است با جابجا شدن حلقه در ادرار کودک فشار ایجاد شود و دل درد و بی قراری کودک را به دنبال داشته باشد. در بی‌حسی حین عمل حلقه ممکن است نوزاد بترسد، گریه کند، حرکت کند، اضطراب داشته باشد و هم درنتیجه عمل ممکن است اختلال ایجاد کند و هم تاثیرات روانی بر نوزاد داشته باشد.

بهترین زمان ختنه نوزاد چه زمانی است؟
مطالعه

 

۲) روش جراحی (روش سنتی ختنه)

اگر کودک تا سه ماه پس از تولد ختنه نشود، بعد از سه ماهگی، پزشک با روش بریدن و دوختن ختنه را انجام می دهد.  بعد از انجام جراحی ختنه، محل آن باید به دقت مورد بررسی و نظارت قرار گیرد. اگر از محل ختنه چند قطره خون خارج شود، ایرادی ندارد، اما اگر خونریزی زیاد باشد، والدین باید هر چه زودتر به پزشک اطلاع دهند تا از خونریزی جلوگیری به عمل آید. چند روز بعد از انجام ختنه، در محل بریدن ختنه زیر آلت ممکن است ترشح سفید رنگ به وجود آید و مادر تصور کند که محل ختنه چرکی شده است، ولی این ترشحات چرک نیست. اگر محل بریدن با آب صابون شستشو داده شود و محل ختنه در معرض هوا قرار بگیرد، زودتر بهبود می یابد.

ختنه به روش جراحی و ستنی
ختنه نوزاد به روش جراحی و ستنی چگونه است؟

عوارض روش جراحی ختنه

یکی از عوارضی که در مورد ختنه به روش سنتی می‌توان به آن اشاره کرد خونریزی است که در روش جراحی بیشتر اتفاق می‌افتد. همچنین گاهی ممکن است در زمان ختنه با بی‌احتیاطی بخشی از سر آلت نیز بریده شود که البته این اتفاق در روش اول بیشتر دیده می‌شود. گاهی نیز ممکن است چسبندگی‌های بعد از عمل جراحی اتفاق بیفتد و کودک را از لحاظ ادرار دچار مشکل کند.

 

۳) ختنه با لیزر

عمل جراحی ختنه با لیزر نیز وجود دارد که مانند همان روش جراحی سنتی یعنی برش است با این تفاوت که برش پوست به جای چاقو با کاتر لیزری انجام می‌شود و به این دلیل نه تنها ارجحیتی ندارد بلکه عارضه بیشتری به همراه دارد.

عوارض ختنه اشتباه نوزاد به همراه راه های کاهش درد
مطالعه
ختنه به روش لیزر
ختنه به روش لیزر

 

بهترین روش ختنه نوزاد پسر کدام است؟

درخصوص بهترین روش ختنه نوزاد پسر میتوان گفت که در روش حلقه که تا قبل از سه ماهگی انجام می‌گیرد، نوزاد بعد از عمل، می‌تواند پوشک شود. همچنین می توان نوزاد را بعد از ادرار کردن زیر آب گرفت و شست، چرا که پانسمانی وجود ندارد. اما با افزایش سن کودک، باید به جای بی حسی از بی هوشی برای ختنه استفاده شود و کودک جراحی شود. در روش جراحی کودک نباید تا چند روز پوشک شود، زیرا پانسمان از بین می‌رود و تعویض پوشک برای کودک بسیار دردناک خواهد بود. حمام نیز پس از یک هفته قابل انجام است تا پانسمان خود به خود جدا شود.

علاوه بر این خونریزی های ناشی از عمل ختنه بین یک تا سه ماهگی و به روش حلقه بسیار کمتر است و احتمال خونریزی با افزایش سن، بیشتر می‌شود. در نتیجه استرس و نگرانی ها نیز افزایش می‌یابد.

در روش جراحی ختنه، عروق گره زده شده و مخاط و پوست کودک بخیه زده می‌شوند، اما در روش حلقه، برش و بخیه وجود ندارد و پس از حدود یک هفته تا ده روز، حلقه ی استفاده شده خود به خود جدا می‌شود و می‌افتد.

اصولا تصمیم درباره این که بهترین روش ختنه نوزاد پسر شما چیست با پزشک او خواهد بود که بیشتر بر مبنای سن کودک است.  به طور کل روش حلقه ساده تر و احتمال خونریزی بعد از ختنه در آن کمتر است. با این حال باید این نکته را بدانید که عمل ختنه به هر روشی که انجام شود، تجربه پزشک و همچنین انتخاب بهترین کلینیک ختنه نوزادان در نتیجه نهایی بسیار مهم خواهد بود.

 

مراقبت از زخم پس از ختنه توصیه های پزشکی
مطالعه

مزایای ختنه کردن نوزادان پسر

ختنه کردن مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله‌ آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش عفونت

پسران در سنین پایین بسیار مستعد عفونت‌ های ادراری هستند. این عفونت ‌ها می‌توانند در شرایط حاد منجر به آسیب به کلیه شوند حتی در شرایط وخیم این عفونت به خون کودک وارد می‌شود و اتفاقات بدتری را رقم می‌زند. تحقیقات نشان می‌دهد احتمال وقوع این عفونت در پسرانی که ختنه شده‌اند بسیار کمتر از پسرانی است که ختنه نشده‌اند (5 درصد در برابر 95 درصد).

بهترین روش ختنه نوزاد
بهترین روش ختنه نوزاد کدام است؟

  • جلوگیری از سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی یک سرطان بسیار کشنده است که درصد مرگ و میر در آن بسیار بالا است. در جوامعی که ختنه کردن رواج دارد بروز این سرطان بسیار کمتر از سایر جوامع است.

  • کاهش بیماری‌های مقاربتی و ایدز

ختنه کردن پسران می‌تواند تا 60 درصد ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز را کاهش دهد. نخستین سلول‌هایی که به ویروس ایدز آلوده می‌شوند به مقدار زیادی در پوست آلت تناسلی وجود دارند.

  • کاهش بیماری فیموزیس

بیماری فیموزیس عبارت است از ناتوانی در پس کشیدن پوست روی آلت تناسلی که این اتفاق در اثر تنگ شدن پوست آن رخ می‌دهد.

  • جلوگیری از سرطان دهانه رحم

ختنه بودن مرد امکان ابتلای همسر وی به سرطان دهانه‌ی رحم را کاهش می‌دهد.

 

مطب دکتر بهروز سلطانی متخصص کودکان و نوزادان آماده ارائه کلیه خدمات پزشکی کودکان و نوزادان دلبند شما جهت دریافت خدمات معاینه زردی، چک آپ دوره ای و انواع جراحی سرپایی ختنه، سرم تراپی با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۲۹۸۵  ۰۲۱۶۶۹۱۳۰۱۴ در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *