آلرژی و حساسیت دارویی در کودکان و نوزادان

آلرژی و حساسیت در کودکان

از نظر علمی حساسیت یا آلرژی با عدم تحمل  هم معنا نیست. آلرژی یا حساسیت با واکنش سیستم ایمنی بدن به یک ماده خاص مشخص می­ شود. در حالی که عدم تحمل به این معناست که بدن فاقد یک ماده شیمیایی یا آنزیم مورد نیاز برای هضم و استفاده از یک غذای یا داروی خاص است.

آلرژی و حساسیت دارویی در کودکان

حساسیت دارویی یا آلرژی وقتی رخ می دهد که بدن به اشتباه عوامل محیطی مانند برخی دارو ها را مضر بداند در این حالت آنتی بادی e (Ige) را تولید می کند. هر کودکی ممکن است به حساسیت دارویی مبتلا شود اما درصد ابتلا در کودکانی که سابقه خانوادگی حساسیت دارویی دارند، بیشتر است. تشخیص به موقع حساسیت غذایی و دارویی کودکان می تواند در بهبود کیفیت زندگی آن ها موثر باشد.

👶🏻 حساسیت دارویی در کودکان ناشی از واکنش های مصرف داروهاست و به میزان دارویی که کودک مصرف کرده است، بستگی دارد. با این حال حساسیت و آلرژی با عوارض جانبی متفاوت است؛ عوارض جانبی اثرات ناخواسته ای است که هرکس ممکن است بعد از مصرف دارو داشته باشد ولی حساسیت دارویی ممکن است فقط در تعداد کمی از افراد و کودکان مصرف کننده ایجاد شود.

داروهای ایجاد کننده حساسیت و آلرژی

انواع داروهایی که باعث حساسیت می شوند عبارتند از:

• انواع داروهای شیمی درمانی
  • داروهای ضد تشنج
  • پنی سیلین و آنتی بیوتیک ها
  • آنتی بیوتیک های دارای سولفونامید
  • آسپرین
  • ایبوپروفین و داروهای غیراستروئیدی ضد التهابی

رایج ترین علائم حساسیت دارویی مربوط به پنی سیلین می باشد علائم پنی سیلین در هر فردی متفاوت است و ممکن است علائمی مانند کهیر، تنگی نفس، سرفه، مشکلات تنفسی و تورم صورت در فرد ایجاد شود.

چند نمونه دل درد خطرناک و گول زننده در اطفال و کودکان

علائم حساسیت دارویی در کودکان

اشتباه گرفتن حساسیت با سرماخوردگی بسیار رایج است، به این دلیل که این دو بیماری علائم مشترک زیادی با هم دارند. حتی بیشتر افراد تفاوت حساسیت و سرماخوردگی را نمی دانند.

علائم حساسیت دارویی درکودکان به نوع دارو و سیستم ایمنی کودکان بستگی دارد. این علائم در همه کودکان به یک شکل خاصی ظاهر نمی شوند و کاملا متفاوت است.

معمولا علائم ناشی از حساسیت دارویی یک ساعت بعد از مصرف دارو بروز می کند اما در برخی مواقع حساسیت پس از گذشت چند ساعت، چند روز و یا چند هفته ظاهر می شود. شایع ترین نشانه ها و علائم حسایست دارویی در کودکان شامل خارش پوست، راش پوستی، تورم و در مواقع شدید افت فشار خون و تنگی نفس می باشد که می تواند موجب مرگ فرد شود.

علائم حساسیت دارویی در کودکان

به طور کلی از علائم حساسیت دارویی درکودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• گرم شدن ناحیه پوست درگیرشده
  • خارش، تورم و پیدایش لکه های قرمز روی سطح پوست
  • تنگی نفس و احساس تنگی سینه
  • جاری شدن اشک
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • کهیر
  • سرفه و خشک شدن گلو و اختلالات بلع
  • تب و لرز
  • سردرد و سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • رنگ پریدگی و تعریق شدید

در صورت مشاهده این علائم و یا تشدید آن ها باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

استفاده مجدد از دارویی که کودک به آن حساسیت نشان داده است خطرناک است و ممکن است به مرگ کودک منجر شود. بنابرین در صورت لزوم دریافت مجدد آن دارو، شروع مجدد دارو باید در شرایط خاص و در بیمارستان تحت نظر پزشک انجام شود.

انواع تشخیص حساسیت دارویی در کودکان

1. تست خراش پوستی

این تست اغلب به عنوان استاندارد طلایی تست­ های آلرژی در نظر گرفته می ­شود و بعد از ۶ ماهگی در هر سنی قابل انجام است.

در تست خراش پوست، یک قطره کوچک از یک ماده حساسیت­زا روی پوست قرار می­ گیرد. سپس با سوزن پوست سوراخ می شود تا مقداری از آلرژن وارد پوست شود. در صورت وجود حساسیت و آلرژی به آن ماده یک برآمدگی متورم مایل به قرمز همراه با حلقه ای در اطراف آن ایجاد خواهد شد.

تشخیص حساسیت دارویی در کودکان

1. تست داخل پوستی

این آزمایش شامل تزریق مقدار کمی از یک ماده حساسیت زا یا آلرژن به زیر پوست بازو است. این روش اغلب برای آزمایش آلرژی به پنی سیلین یا آلرژی به سم حشرات انجام می ­شود.

1. آزمایش خون

چندین آزمایش خون برای آلرژی وجود دارد. این آزمایشات آنتی‌بادی ‌های موجود در خون کودکان را که مخصوص آلرژن‌ های مختلف، از جمله غذاها و داروها هستند، اندازه‌گیری می‌ کند. هر چه سطح آنتی بادی مورد نظر بالاتر باشد، احتمال آلرژی به آن ماده خواهد بود.

1. پچ تست

پچ تست مشابه تست پوستی است و در صورت وجود راش یا کهیر در بدن کودک انجام می شود. این آزمایش به تعیین این که آیا یک آلرژن باعث تحریک پوست شده است یا خیر کمک می کند.

در این روش آلرژن­ هایی روی تکه ­های پچ قرار دارند به مدت ۴۸ ساعت روی پوست قرار می ­گیرند تا مشخص شود حساسیت کودکان به چه چیزی است.

درمان حساسیت دارویی در کودکان

همه می دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابرین مانند دیگر بیماری ها اولین قدم در حساسیت و آلرژی های دارویی پیشگیری است. از آن جا که کودکان بیشتر از بزرگسالان به دارو ها حساسیت نشان می دهند؛ باید دستورالعمل مصرف دارو ها با دقت مطالعه شوند.

درمان شکاف کام و لب در نوزادان و کودکان
درمان حساسیت دارویی در کودکان

👶🏻 موقعی که حساسیت نسبت به دارویی درکودکان قطعی شد باید فورا از مصرف دوباره آن اجتناب کرد. استفاده مجدد از دارو هایی که بدن کودک به آن حساسیت نشان داده است بسیار خطرناک است و منجر به مرگ می شود. برای شروع دوباره مصرف دارو باید در شرایط خاص و زیرنظر پزشک متخصص انجام شود.

اگر مصرف دارو های مختلف به درمان حساسیت دارویی در کودکان کمک نکند و بیماری را بهبود نبخشد احتمال دارد به بیماری های پیشرفته تر کمک کند برای اطلاع از تشخیص بهتر درمان حساسیت دارویی در کودکان باید به متخصص مراجعه شود.

انواع داروهای درمان حساسیت دارویی در کودکان

دارو های مناسب برای درمان حساسیت دارویی در کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

• آبریزش بینی و عطسه

آنتی هیستامین به درمان و قطع آبریزش بینی و عطسه کمک می کند. البته باتوجه به آن که باعث خواب آلودگی کودک می شود باید برای تشخیص بهترین نوع آن با پزشک مشورت شود.

• گرفتگی بینی

اسپری بینی برای درمان این علائم مناسب است.

انواع داروهای درمان حساسیت دارویی در کودکان
  • خارش، قرمزی و آبریزش چشم ها

قطره های چشمی برای درمان و رفع این علائم البته با نظر پزشک مناسب خواهند بود.

3.7/5 - (6 امتیاز)

۲ دیدگاه

• سلام دختر من چهارده ماهشه و امروز یه حالتی که نمیتونست نفس بکشه گریه و جیغ شدید بعدش لحظه ایی رنگ پوستش قرمز شد گوش و گردنش و رانها و ساق پاش و اینا به نظرتون الرژیه ؟