۱۵ بیماری شایع در کودکان علائم و نشانه آنها

۱۵ بیماری شایع در کودکان علائم و نشانه آنها

بررسی ۱۵ بیماری شایع در کودکان

یکی از نگرانی‌ های همیشگی والدین بیماری کودکان است و به نظر می‌ رسد که هیچ راه فراری هم از آن وجود ندارد.

اما دلیل بیمار شدن مداوم کودکان چیست؟ سیستم بدنی یک کودک در معرض عفونت‌ها و ویروس‌های زیادی قرار نگرفته است. به همین دلیل، بیشتر از بزرگسالان که در برابر بسیاری از مریضی‌ ها ایمن شده‌اند، بیمار می‌شوند. به همین سادگی!

بیماری های شایع کودکان

 

شایع ترین بیماری های کودکان

۱) سرماخوردگی کودکان

تعجب آور نیست که سرماخوردگی یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی است و به طور معمول، کودکان حداکثر ۵ بار در یک سال با سرماخوردگی درگیر می‌ شوند. سرماخوردگی توسط ویروس هایی ایجاد می شود که به راحتی در محیط هایی که افراد در تماس نزدیک با یکدیگر هستند پخش می شود.

از علائم سرماخوردگی در کودکان می توان انسداد و آبریزش بینی، آبریزش چشم، عطسه، تب و… را نام برد.

اکثر بچه‌ها در عرض ۵ تا ۷ روز بعد از ابتلا به سرماخوردگی، بهبود پیدا می‌کنند. بنابراین در شرایط معمولی این بیماری نمی‌تواند نگران کننده باشد. یک توصیه کلشیه‌ای و قدیمی درباره سرماخوردگی وجود دارد: این بیماری را با مصرف مایعات درمان کنید. خوشبختانه بهترین روش مبارزه با سرماخوردگی در کودک، استفاده از مایعات به ویژه آب است.

در صورتی که کودک تب داشته باشد و ناراحت و بی قرار به نظر برسد‌، تحت نظر پزشک متخصص می توان از استامینوفن و ایبوپروفن برای کاهش درد او استفاده کرد. برای درمان سرماخوردگی در کودکان، نباید از داروهای ضدسرفه استفاده شود. پزشکان معتقدند که مصرف این داروها نه تنها کمکی به بهبودی حال کودک نمی‌کند، بلکه ممکن است گیج کننده هم باشد. زیرا به مرور زمان، دوز مصرفی آن‌ها باید افزایش یابد.

🔻بیشتر بدانید: تب بالای کودک و نوزاد و درمان آن


۲) آنفولانزا

آنفولانزا نوعی ویروس است که به راحتی هنگام سرفه یا عطسه افراد آلوده پخش می شود. این بیماری یکی از شایع‌ترین انواع بیماری کودکان به حساب می آید. بیماری به سرعت ظاهر می‌شود و تب، بدن درد، لرز، سردرد، گلودرد، سرفه، اسهال و استفراغ از علائم آن به شمار می‌روند.

آنفولانزا در اکثر موارد در خانه و با مدیریت علائم با دارو، مایعات و استراحت قابل درمان است. با این حال می توان خطر ابتلا به آنفولانزا را با اطمینان از دریافت واکسن آنفولانزا توسط همه افراد در سال کاهش داد.

تزریق واکسن آنفولانزا احتمال ابتلا به بیماری را صفر نمی کند، اما می تواند خطر ابتلا به رایج ترین گونه ها را کاهش دهد و در صورت بیماری، شدت و طول مدت علائم آنفولانزا را کاهش می دهد.


۳) سینوزیت در کودکان

سینوزیت اصطلاحی برای عفونت سینوس های اطراف بینی است. این بیماری به دلیل تجمع مایع در سینوس ها که به میکروب ها (باکتری ها و ویروس ها) اجازه رشد می دهد، ایجاد می شود.

درمان شکاف کام و لب در نوزادان و کودکان
مطالعه

علائم این بیماری عبارتند از آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سردرد، فشار یا درد در صورت، گلودرد، سرفه و بوی بد دهان. درمان این بیماری نابودی عامل زمینه ای (باکتری ها و ویروس ها) و رفع علائم ایجاد شده توسط بهترین متخصص کودکان است.


۴) گلودرد باکتریایی

عامل ایجاد این بیماری، باکتری استرپتوکوک است و شایع‌ترین نشانه آن، گلودرد است. این درد می‌تواند آنقدر شدید باشد که کودک در بلع یا صحبت کردن هم مشکل داشته باشد. تب، تورم غدد لنفاوی و درد شکم از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شوند.

این بیماری معمولا از طریق سرفه یا عطسه پخش می‌شود. در صورت شک به ابتلای کودک به این باکتری باید سریعا به پزشک متخصص اطفال مراجعه شود. چرا که در صورتی که گلودرد استرپتوکوکی در کودک به موقع تشخیص داده شود، آنتی بیوتیک‌ ها به سرعت حال او را بهتر خواهند کرد.

توصیه می‌شود کودک تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف اولین دوز دارو در منزل قرنطینه شود تا از انتقال این بیماری به سایرین، جلوگیری گردد.


 

۵) تب مخملک

یکی از عوارض گلودرد استرپتوکوکی ایجاد تب مخملک است.

در این بیماری همراه با گلودرد چرکی بثورات سفت و قرمز رنگ دیده می شود که در ابتدا بر روی قفسه سینه و شکم ظاهر می شوند و سپس در تمام بدن پخش می شود. زبان توت فرنگی و تب بالا نیز از علائم این بیماری می باشد.

اگر کودک درمان نشود، این بیماری می تواند منجر به تب روماتیسمی و در موارد نادر، صدمه به قلب شود. به همین دلیل، تب مخملک در گذشته یک بیماری کشنده کودک بود. اما در حال حاضر، به راحتی با آنتی بیوتیک براساس تجویز پزشک درمان می شود.

تب مخملک

🔻بیشتر بدانید: عوارض تب در نوزاد و کودک همراه با توصیه های پزشکی


 

۶) برونشیت

برونشیت عفونت مجاری تنفسی بزرگتر در ریه ها می باشد و اغلب در بزرگسالان قابل مشاهده است.

غالبا واژه “برونشیت” برای توصیف آلودگی ویروس قفسه سینه مورد استفاده قرار می گیرد و بنابر تشخیص پزشک ممکن است نیازی به درمان آنتی بیوتیکی نداشته باشد.

🔻بیشتر بدانید: پنومونی چیست؟ نخستین نشانه‌های ذات‌ الریه در نوزادان


 

۷) برونشیولیت

برونشیولیت در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیشتر در نوزادان و کودکان کم سن تر شایع می باشد. بنابرین برونشیولیت اغلب در اثر ویروس ایجاد می شود که نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. در عوض، اکثر توصیه های درمانی در جهت راحت کردن کودک از سختی های تنفس، خوردن یا علائم کم آبی بدن می باشد.

داروهای مورد استفاده برای بیماران مبتلا به آسم (مانند آلبوترول یا استروئیدها) براساس نظر پزشک ممکن است برای اکثر نوزادان و کودکان مبتلا به برونشیولت توصیه نشوند.


 

۸) ویروس سنستیال تنفسی (RSV)

این ویروس به کودکان زیر ۲ سال حمله می‌کند و ریه‌های آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم RSV در بسیاری از موارد خفیف و شبیه به سرماخوردگی است. البته این ویروس در مواردی هم می‌تواند خطرناک باشد. بر اساس گزارش‌ها، سالانه حدود ۱۵۰ هزار کودک به دلیل ابتلا به این ویروس، در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

درگیری عفونی بافت ریه یا پنومونی در نوزاد و اطفال
مطالعه

RSV در نوزادانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا از یک بیماری قلبی رنج می‌برند و به بیماری مزمن ریوی مبتلا هستند، به سرعت پیشرفت کرده و باعث برونشیولیت و ذات‌ الریه (پنومونی) می‌شود.

علائم حاد و خطرناک این بیماری کودکان عبارتند از:

  • خس خس کردن گلو
  • تنفس سریع و سخت
  • آبی شدن لب‌ها و صورت
  • امتناع کودک از نوشیدن
  • بی‌حالی مفرط
  • یبوست (به ندرت مشاهده می‌ شود)

🔻بیشتر بدانید: درمان درگیری بافت عفونی ریه یا پنومونی در نوزاد و اطفال


 

۹) آبله مرغان

آبله مرغان کودکان یک بیماری خفیف و شایع است. این بیماری بسیار مسری است و از طریق تماس مستقیم یا قطرات موجود در هوا، از فرد آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود.

نقاط قرمز و خارش‌دار روی پوست، مهم‌ترین علامت بیماری آبله مرغان در کودکان هستند که گاهی با تب هم همراه هستند. زخم‌های آبله مرغان بعد از چند روز، به تاول تبدیل می‌شوند. در صورتی که زخم‌های این بیماری عفونی شوند، جای آن‌ها روی پوست باقی می‌ماند.

در صورت ابتلای کودک به آبله مرغان باید از رفتن کودک به مدرسه یا مهد کودک جلوگیری شود تا این بیماری به سایر کودکان سرایت پیدا نکند. حمام خنک می‌تواند به کاهش خارش و درد کودک کمک کند. در صورت سرگیجه، بی‌حسی، استفراغ، ضربان قلب سریع، تنگی نفس، لرزش، از دست دادن هماهنگی عضلات، سفتی گردن یا تب بالا، سریعا کودک خود را نزد بهترین پزشک متخصص اطفال نشان دهید.

سرخک و آبله کودکان

🔻بیشتر بدانید: علامت تشخیص و درمان آبله مرغان کودکان+تصویر تاول های پوست


 

۱۰) سرخک

این بیماری با تب، آبریزش از بینی و سرفه شروع می شود. در زمانی که این علائم ناپدید شوند، بثوراتی در تمام بدن ظاهر می شود.

بیشتر کودکان بعد از دو هفته بهتر می شوند، اما در برخی دیگر ذات الریه و یا دیگر مشکلات ظاهر می شود. اگر کودکتان واکسن سرخک را زده است، نباید نگران بیماری سرخک باشید.


 

۱۱) عفونت های گوش در کودکان

عفونت گوش یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی است. طبق مطالعات مختلف کودکان بیشتر از بزرگسالان مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند. چرا که آن ها دارای شیپور استاش کوچکی می باشند. این شیپور (مجرا) گوش میانی را به گلو متصل می کند. هنگامی که سرماخوردگی باعث التهاب می شود، این شیپور مسدود شده و موجب تجمع مایعات زیادی در گوش میانی و در پشت پرده گوش خواهد شد. این تجمع مایعات، اجازه ورود میکروب ها (ویروس ها و باکتری ها) را می دهد.

علائم این بیماری شامل: تب، خوب شیر نخوردن، ایراد گیری و نق نق زدن، پر بودن گوش و کشیدن گوش می باشد. واکسیناسیون دوران کودکی می تواند از عفونت های گوش جلوگیری نماید.

عوارض تب در نوزاد و کودک + توصیه های پزشکی
مطالعه

عفونت های گوش در کودکان

🔻بیشتر بدانید: آیا هر گوش دردی در کودک نشانه عفونت گوش است؟


 

۱۲) بیماری دست، پا و دهان

عامل این بیماری کوکساکی ویروس است. این ویروس در تابستان و اوایل پاییز شروع به گسترش می کند. این بیماری بسیار نادر و مرموز در کودکان زیر ۵ سال باعث تب همراه با تاول در داخل دهان، کف دست و پاها می شود.

این بیماری در بیشتر موارد شدید و جدی نیست و در مدت یک هفته تا ۱۰ روز خوب می شود. اگر کودک درمان نشود، این بیماری می تواند به قلب آسیب برساند و حتی کشنده می باشد.


 

۱۳) عفونت مجرای ادراری

عفونت های مجرای ادراری، در صورت تجمع باکتری ها در مجاری ادراری (کلیه و مثانه) رخ می دهد.

یک عفونت مجرای ادرار می تواند در کودکان از نوزادی تا ده سالگی و نیز تا بزرگسالی روی دهد. علائم عفونت مثانه شامل درد یا سوختگی در طول ادرار، نیاز به ادرار مکرر و فوری، خیس کردن رختخواب به طور تصادفی توسط کودکی که طرز استفاده از توالت را می داند، می باشد و عفونت کلیه نیز همراه با تب، شکم درد یا کمر درد ظاهر می شود.

🔻بیشتر بدانید: درمان عفونت های ادراری در نوزادان و اطفال


 

۱۴) گاستروانتریت

بیماری گاستروانتریت با علائمی مانند اسهال، استفراغ و درد شکم شروع می‌شود. بسیاری از ویروس‌ها از جمله نورو ویروس، می‌توانند باعث ایجاد گاستروانتریت در کودک شوند. خوشبختانه این بیماری در بسیاری از موارد، بعد از گذشت چند روز تمام می‌شود و به چیزی جز استراحت نیاز ندارد.

از جمله خوراکی‌هایی که می‌توانند به بهبود بیماری گاستروانتریت در کودکان کمک کنند، می‌توان به موز، برنج و نان تست اشاره کرد. همچنین برخی ماست های موجود در بازار با توجه به این‌ که سرشار از پروبیوتیک هستند، ممکن است موثر باشند.


 

۱۵) مننژیت

مننژیت، التهاب و یا عفونت بافت اطراف مغز و نخاع می باشد. مننژیت ویروسی غالبا خفیف است، اما مننژیتِ باکتریایی می تواند بسیار شدید باشد.

در نوجوانان و بزرگسالان، مهم ترین علائم شامل: سردرد، تب و سفتی گردن می باشد. کودکان ممکن است دارای علائمی مانند: سرماخوردگی باشند و یا به شدت بی قرار شوند.

اگر مننژیت درمان نشود، عوارض جدی و خطرناکی خواهد داشت. در حال حاضر، واکسن ها برای جلوگیری از مننژیت باکتریایی موجود است.

 

مطب دکتر بهروز سلطانی متخصص کودکان و نوزادان آماده ارائه کلیه خدمات پزشکی کودکان و نوزادان دلبند شما جهت دریافت خدمات معاینه زردی، چک آپ دوره ای و انواع جراحی سرپایی ختنه، سرم تراپی با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۲۹۸۵  ۰۲۱۶۶۹۱۳۰۱۴ در تماس باشید.

4.8/5 - (9 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *